خشونت‌ها علیه زنان غور کاهش یافته/تشدید کرونا خطر افزایش خشونت را بالا می‌برد

با تشدید موج دوم کرونا در کشور و کاهش یافتن سطح کسپ و کار، نگرانی‌ها از بالا رفتن سطح خشونت علیه زنان افزایش یافته است.

بر بنیاد گفته‌های مسئولان ریاست امور زنان ولایت غور در یک سال پسین آمار خشونت علیه زنان کاهش یافته بود اما این احتمال وجود دارد که با شیوع مجدد کرونا و بیکاری در بین مردم، دوباره افزایش یابد.

حلیمه پرستش، رئیس امور زنان غور به خبرگزرای وطن24 گفت: “آگاهی زنان نسبت به حقوق شان از گذشته تغیری قابل توجهی یافته و این امر سبب شده بانوان در دفاع از حقوق شان تلاش کنند.”

به بیان وی همچنین در چند سال گذشته و خصوصا در یک سال اخیر خشونت‌های حاد علیه زنان غور کاهش بالایی یافته و رجوع زنان که تحت خشونت‌های کوچک قرار دارند به نهادهای عدلی و قضایی افزایش یافته است.

در شش ماه اخیر سال 98 هشت خشونت حاد علیه زنان غور به ثبت رسیده بود در حالیکه این آمار در سال 99 و در ظرف شش ماه اول به چهار خشونت کاهش یافت.

او می‌افزاید دلیل عمده این تغیرات را سطح آگاهی زنان از حقوق شان و کارهای تبلیغی و آموزشی اداره امور زنان به همکاری نهاد‌های دیگر دولتی عنوان می‌کند.

پرستش در ادامه می‌افزاید “متاسفانه شیوع ویروس کرونا در کشور و همچنین غور باعث افزایش خشونت علیه زنان می‌شود.”

وی اضافه می‌کند بیکاری و ماندن مردان در خانه در زمان شیوع کرونا از جمله عوامل است که در روند افزایش خشونت بر بانوان تاثیر بسزایی دارد.

او در اخیر افزود با تمام تلاش‌های که در روند کاهش خشونت‌های حاد و ازدواج‌های زیر سن و اجباری در بین مردم انجام شده اما بازهم فقر برخی را مجبور می‌کند تا دختران شان را به ازدواج‌های اجباری و زیر سن وادار کنند.

او گفت در صورت که نهاد‌های دولتی، فعالان مدنی و امامان مساجد در راستای آگاهی ساختن مردم از حقوق دو طرفه زن و مرد بیشتر از امروز تلاش کنند، “در کم ترین زمان شاهد کاهش خشونت و افزایش علاقه‌های خانوادگی خواهیم بود.” که این روند هم باعث رشد زیر بنایی خانواده می‌شود و هم به زنان اجازه فعالیت و دسترسی به حقوق شان را می‌دهد.

وی با اشاره به ناامنی در ولایت غور اظهار داشت این معضل هم باعث شده سطح سواد و دانایی زنان پایین بمانند و اکثر آنان باور به تحمیل بعضی خشونت‌ها علیه خود شان شوند.

ولایت غور ناامن و کوهستانی است.

بیشتر مردم آن مصروف کارهای شاقه در دهات‌ها و قصبات اند و هنوز خشونت‌های سنتی که بر زنان تحمیل می‌شد در آن در سطح بالایی وجود دارد.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.