رفتن به کافیشاپ‌ها و قلیون‌خانه‌ها زمینه مصرف مواد مخدر را برای جوانان فراهم می‌کند

به گزارش خبرگزاری وطن24، محمد اسماعیل حیدری، معاون امور جوانان ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید: هدف از برگزاری این برنامه آگاه ساختن جوانان از زیان‌های مواد مخدر و دخانیات می‌باشد.

وی بیان داشت اکثر کافیشاپ‌های موجود در داخل شهر هرات تا نیمه‌های شب باز بوده که مشتریان آنها همه جوانان هستد.

آقای حیدری افزود دولت باید برای جمع آوری این کافیشاپ‌ها اقدام جدی کند و اگر این کار را نمی‌کند، قوانینی را برای فعالیت‌شان وضع کند.

او از جوانان می‌خواهد که از دخانیات دوری کنند چرا که با استفاده آن، آینده بدی در انتظارشان خواهد بود.

آریا رئوفیان، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات هم می‌گوید: ریشه اعتیاد در مصرف دخانیات است که شروع آن با همین رفت و آمدها به کافیشاپ‌ها می‌باشد.

وی گفت روز به روز شمار کافیشاپ‌ها در هرات افزوده می‌شود و همین‌طور زمینه دسترسی جوانان به مواد مخدر آسان‌تر می‌شود.

آقای رئوفیان تأکید کرد تا زمانی که این کافیشاپ‌ها عملا جمع نشوند، نمی‌توان با کارهای فرهنگی این مشکل را حل کرد.

او ادامه داد در گذشته هم اقداماتی برای جمع آوری کافیشاپ‌ها از داخل شهر صورت گرفته بود اما متأسفانه عملکرد نیروهای امنیتی در این راستا مفید واقع نشد.

رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات هشدار داد اگر وضعیت به همین‌گونه ادامه داشته باشد تا چند سال آینده آمار مبتلایان به مواد مخدر چند برابر خواهد شد.

عزیزالرحمن فاضل، یکی از کارشناسان در هرات هم می‌گوید: بیشتر افراد معتاد به مواد مخدر کسانی هستند که از توسط نزدیکان خود به مصرف آن تشویق شده‌اند.

به گفته او، شکست‌های عاطفی در سنین جوانی بهانه می‌شود تا برای دور کردن غم‌های خود دست به کشیدن قیلون و دیگر دخانیات بزنند.

وی جوانانی را آسیب‌پذیرتر خواند که در کانون خانواده‌شان مهر و عاطفه کمتری وجود دارد.

این کارشناس در هرات بهترین راه برای جلوگیری از آلوده شدن جوانان به مواد مخدر را بازگو کردن زیان‌های آن و راه‌های نه گفتن به مصرف این مواد عنوان کرد.

آقای فاضل نقش عالمان دینی را هم در تبلیغ حرمت استفاده از مواد مخدر از منظر دینی و نهی کردن مردم از این مواد را برجسته عنوان کرد.

او گفت هر اندازه که جوانان در این زمینه آگاه‌تر باشند، به همان اندازه میزان آلوده شدن آنان به مواد مخدر کاهش خواهد یافت.

بر اساس آمارهای اداره مبارزه با مواد مخدر هرات، هم اکنون بیش از 70 هزار نفر در این ولایت به مصرف مواد مخدر اعتیاد دارند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.