چگونه در مقابل طوفان گرد و خاک سالم بمانیم؟

امروز (سه‌شنبه، 30 عقرب) شهر هرات با ورود توده‌ای از گرد و خاک و باد نسبتا شدید آب و هوای طوفانی به خود گرفته است.

این وضعیت می‌طلبد تا مردم برای سلامتی خود در مقابل طوفان‌ها مراقبت‌های جدی را در نظر بگیرند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، طوفان همراه با گرد و خاک از سمت غرب و جنوب وارد ولایت هرات شده است و در ولسوالی‌های رباط سنگی، غوریان، زنده‌جان و دیگر ولسوالی‌های هرات شدت آن نسبت به مرکز شهر بیشتر می‌باشد.

در این مواقع مردم نیاز است تا مراقبت‌های جدی را در نظر بگیرند که از خطرات طوفان‌های گرد و خاک سالم بمانند.

این طوفان‌ها باعث ابتلای مردم به بیماری‌های تنفسی و بینایی می‌شود.

چگونه در طوفان گرد و خاک سالم بمانیم؟

ورود گرد و خاک به داخل ریه، چشم و بینی، با ابتلا به بیماری‌های مختلف همراه است، اما با برخی راهکار‌های ساده می‌توان میزان آسیب این پدیده های آب و هوایی را کاهش داد.

طوفان گرد و خاک، شن و ماسه ازجمله پدیده‌های طبیعی غیرقابل پیش بینی است. دراثر این پدیده باد با قدرت بالا ذره‌های گرد و خاک را همراه خود حمل کرده و این اتفاق سبب ایجاد طوفان، کاهش دید افقی و ابتلای افراد به انواع بیماری‌های به ویژه مشکل‌های تنفسی و بینایی می‌شود.

کودکان، سالمندان، مبتلایان به بیماری‌های تنفسی و آلرژی‌ها، مبتلایان به بیماری‌های چشمی، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن از جمله سرطان که سیستم ایمنی بدن آن‌ها ضعیف شده است، بیش از دیگران در معرض ابتلا به بیماری و انواع مشکل‌های تنفسی قرار دارند.

کارشناسان برای حفظ سلامت و جلوگیری از آسیب در وضعیت گرد و خاک به افراد و به ویژه گروه‌های که در معرض ریسک سلامت توصیه می‌کنند تا مساعد شدن وضعیت آب و هوا از منزل خارج نشوند. همچنین استفاده از پنجره‌های دو یا سه جداره، استفاده از عایق‌های پلیمری کنار پنجره، استفاده از ماسک فیلتر دار، عینک، لباس‌های پوشیده و کلاه درهنگام خروج از منزل و قرار داشتن درمعرض آلودگی از جمله موارد تاثیرگذار در این زمینه است.

درهنگام گرفتار شدن در توفان شن و ماسه هرگز در مناطق کم ارتفاع، دامنه کوه‌ها و حفره‌ها پناه نگیرید، زیرا امکان مدفون شدن زیر انبوهی از شن و ماسه وجود دارد.

درصورتی که به طور ناگهانی درمعرض توفان گرد و غبار قرار گرفتید و ماسک یا عینک و کلاه در اختیار ندارید، یک دستمال پارچه ای یا چند لایه دستمال کاغذی را مرطوب کرده و جلوی بینی خود قرار دهید تا میزان ورود مواد آلوده به مجاری تنفسی کاهش یابد.

در صورتی که در مناطقی زندگی می‌کنید که سابقه آلودگی هوا، توفان گرد و غبار را دارد همیشه جعبه کمک‌های اولیه حاوی ماسک، اسپری ضد آسم و سایر وسایل امدادی همراه خود داشته باشید.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.