چهار هزار زندانی افغانستان در ایران به کشور منتقل خواهند شد

مسئولان اداره تظیم زندان‌های افغانستان گفته‌اند در توافقی که با کشور ایران صورت گرفته، قرار است چهار هزار زندانی افغانستانی به کشور انتقال یابند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی محمد یوسف مستری، سرپرست اداره تنظیم امور زندان‌ها، روز یکشنبه (۱ دلو) در صحبت با رسانه‌ها گفت که این توافق در سفری که هیات قوه قضائیه ایران به افغانستان داشته‌، صورت گرفته است.

بر بنیاد گفته‌های مستری، ایران اولین کشوری است که با امارت اسلامی در راستای انتقال زندانیان افغانستان توافق کرده است.

او تصریح کرد که ایران در سال گذشته از مجموع شش هزار زندانی افغانستان، یک هزار و 230 تن آنان را به امارت اسلامی تحویل داده و‌ تعدادی را نیز بعد از اتمام دوره حبس از بند رها کرده است.

وی اضافه کرد که هم‌اکنون بیشتر از چهار هزار شهروند افغانستان که جرم بیشتر شان انتقال مواد مخدر، قتل، زنا و سایر جرایم جنایی است در ایران زندانی می‌باشند.

آقای مستری همچنین گفت که مقام‌های ایران در اولین دیدار با هیئت امارت اسلامی حکم اعدام ۲۵۰ شهروند افغانستان را به حبس مبدل کرده است.

براساس گفته‌های این مقام؛ ۴۰۰ تن از زندانیان افغانستان به جرم قتل دیگر شهروندان افغانستان در ایران در بند هستند و حکومت ایران بنا بر عدم ابراء بستگان مقتول از سپردن آنان خودداری کرده‌است.

او همچنین از انتقال سه زندانی از کویت نیز در یک سال گذشته خبر داد و گفت که امارت اسلامی از  تمام کشورها خواسته است تا زندانیان افغانستانی را به آنان تسلیم کنند.

در همین حال، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر که به دعوت بخش قضایی کشور و در راس هیاتی به کابل سفر کرده است، به طور جداگانه با مقامات قضائیه افغانستان دیدار داشته است.

غربب‌آبادی در دیدار با معاون وزارت عدلیه امارت اسلامی گفته است که لازم است که نظام‌های قضایی هر دو کشور با همدیگر ارتباط داشته‌باشند.

او گفته است که کشورش مصمم است تا زندانیان افغان را از ایران به افغانستان انتقال و برای مهاجران افغان، سهولت‌ها را فراهم کند.

از سوی دیگر در این دیدار قرار شد زمینه انتقال فوری چند زندانی معدود ایرانی به این کشور نیز در اسرع وقت فراهم شود.

گفتنی است که هیئت قضایی ایران به دعوت مقامات امارت اسلامی برای گفتگو در موارد مختلف، به کابل سفر کرده‌اند.

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.