چند دسته‌گی و قدرت طلبی نگذاشت مردم افغانستان ثمره شیرین جهاد را بچشند

مجاهدان، پیروزی مردم در برابر ارتش سرخ شوروی سابق را حاصل همبستگی و خلوص نیت مبارزان افغان در تمام جبهات جنگ عنوان می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین شیخ موسی رضایی، یکی از چهره‌های مطرح جهادی هرات در گفتگویی با خبرگزاری وطن24 گفت: با اوج گرفتن جنایات و ظلم قشون سرخ در افغانستان، تشکل‌های سیاسی، فرهنگی و مردمی جهاد را آغاز کردند و سرانجام با جان فشانی‌های بسیار حرکت آنان به پیروزی بدل شد.

او جنگ‌های مجاهدان با شوروی را معجزه‌آسا خوانده و بیان داشت که از تمام نقاط کشور خبرهای پیروزی مجاهدان در میدان‌های نبرد به گوش می‌رسید که در آن زمان بسیار امیدبخش بود.

آقای رضایی همچنین گفته پیروزی‌های مجاهدین در مناطق مرکزی و غرب کشور بسیار چشم‌گیر بود و این مناطق پیش از دیگر نقاط از سلطه شوروی خارج گردیدند.

این شخصیت مطرح جهادی هرات در ادامه اشاره کرد که پس از جهاد و پیروزی بر روس‌ها، پای قدرت و منفعت طلبی به میان آمد و همین موضوع سبب شد تا مردم افغانستان نتوانند به گونه درست ثمره شیرین جهار را بچشند.

وی می‌گوید: “متأسفانه پس از جهاد، قدرت طلبی و منفعت جویی اخلاص روزهای نخست جهاد را از بین برد و رفته رفته این موضوع شکاف بزرگی را در اهداف جهادی ایجاد کرد و سرانجام منجر به جنگ میان مجاهدان و از دست رفتن اقتدار آنان شد.”

آقای رضایی با ابراز تأسف یادآوری کرد که امروز ارزش‌های جهادی از بستر جامعه رخ بسته و حتی برخی از شخصیت‌های جهادی نیز به آن پایبندی چندان ندارند.

او در انتهای صحبتش، بی‌اتفاقی و بروز جنگ‌های خانمانسوز داخلی را عوامل اصلی فاصله گرفتن جامعه افغانی از جهاد و ارزش‌های والای آن عنوان کرد.

در هشتم ثور سال 1371، مجاهدان افغانستان توانستند ارتش شوروی را از خاک خود بیرون برانند.

با آنکه این روز نقطه عطفی در تاریخ معاصر کشور خوانده شده اما سال‌های اخیر تجلیل چندانی از آن نمی‌شود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.