پشت سر نامزدان معترض ایستاده‌ایم

به گزارش خبرگزاری وطن24، سید اشرف سادات، فعال مدنی در هرات می‌گوید: “انتخابات پارلمانی این ولایت بدترین انتخابات بوده و تقلب گسترده در آن وجود داشته و باید قناعت نامزدان معترض حاصل شود در غیر آن صورت وضعیت بدتر از این خواهد شد.”

وی افزود شکی نیست که تعدادی از نامزدان با رأی پاک مردم تا اکنون بَرنده بوده اما شماری زیادی از آنان در این نتایج اعلام شده جای ندارند.

او یادآور شد تعدادی از نامزدان با پول و واسطه‌ای که در کیمسیون‌های انتخاباتی این ولایت یا مرکز داشته‌اند توانستند در فهرست ابتدایی به جای نامزدان بَرنده راه پیدا کنند.

آقای سادات از رهبری حکومت وحدت ملی می‌خواهد که در باره کمیشنران کیمسیون مستقل انتخابات جدی اقدام کند درغیر آن صورت انتخابات ریاست جمهوری پیش روی برای مردم ارزشی نخواهد داشت.

در همین حال نجیب‌الله حبیبی، یکی از ناظران انتخابات پارلمانی این ولایت می‌گوید: “رأیی را که شماری از نامزدان بدست آورده و چیزی را که کیمسیون ولایتی این ولایت اعلام کرده اصلا قابل مقایسه نیست.”

این ناظر انتخاباتی به این باور است اگر این همه مشکلات به صورت درست بازنگری نشود مشکلات چندین برابر خواهد شد.

به گفته او حالا مردم به این باور رسیده‌اند که هر کسی خودش را کاندید می‌کند باید از یک حمایت قوی در درون حکومت برخوردار باشد یا اینکه پول زیاد داشته باشد.

افراد معترض در این نشست خبری، خواهان به کیفر رسیدن کسانی شدند که این پروسه ملی را به چالش کشیده و تقلب‌های سازمان یافته را انجام داده‌اند.

از سویی دیگر هم عبدالقادرکامل، آگاه امور سیاسی در هرات می‌گوید: “طبق جدول کیمسیون مستقل انتخابات قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات پارلمانی در 19 عقرب و نتایج نهایی در 29 قوس اعلام شود اما بنابر تقلب‌های بسیار بزرگ تا حال این کار عملی نشده است.”

او بیان داشت که طبق ماده 91 قانون انتخابات پس از انتخابات هر نامزدی که شکایت داشته باشد می‌تواند شکایت‌های خود را به کیمسیون شکایت انتخاباتی تسلیم کند و در مدت 15 روز به شکایت آنان رسیدگی صورت می‌گیرد.

آقای کامل یادآور شد دو ماه است که از انتخابات پارلمانی می‌گذرد اما تا حال آب از آب تکان نخورده است.

این آگاه امور سیاسی هرات هشدار می‌دهد اگر کیمسیون مستقل انتخابات از رأی پاک مردم پاسداری نکند ریشه بحران در کشور تشدید می‌شود.

با تماس‌های مکرر نتوانستیم که نظر کیمسیون ولایتی انتخابات هرات را داشته باشیم.

پیش از این هم شماری از نامزدان معترض در این ولایت دست به اعتراض‌ زده بودند اما با گذشت دو ماه از روند انتخابات پارلمانی تا اکنون قناعت نامزدان معترض حاصل نشده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است، اما بازتاب و پینگ باز است.