وزارت خارجه: تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان غیر ضروری است

وزارت خارجه‌  امارت اسلامی درباره‌ی قطع‌نامه‌ی اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار تعیین نماینده‌ی ویژه از سوی دبیرکل این سازمان در امور افغانستان است، واکنش نشان داده و آن غیر ضروری خوانده است.

خبرگزاری وطن24 – هرات: عبدالقهار بلخی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی دیروز (شنبه، ۹ جدی) در ایکس نوشته است که شورای امنیت علی‌رغم درخواست زمان از سوی دو عضو دائمی این شورا برای بحث و شفاف‌سازی بیشتر در خصوص ارزیابی هماهنگ‌کننده‌ی ویژه، بدون مشورت با «دولت افغانستان» قطع‌نامه را تصویب کرده است.

بلخی نوشته است: «حکومت افغانستان بار دیگر تأکید می‌کند که تعیین یک نماینده‌ی ویژه اضافی برای افغانستان در حضور مأموریت ویژه سازمان ملل متحد (یوناما) غیرضروری تلقی می‌شود، زیرا واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد که افغانستان کشور درگیر منازعه نیست و در حال حاضر یک دولت مرکزی در قدرت است که می‌تواند از منافع کشور محافظت و به تعهدات خود عمل کند و توانایی مدیریت مسائل را از طریق سازوکارهای دوجانبه و چندجانبه دارد».

بلخی افزوده است که نمایندگان ویژه نه تنها «هیچ درگیری را در تاریخ معاصر افغانستان و جهان حل نکردند، بلکه با تحمیل نسخه‌های خارجی اوضاع را پیچیده‌تر کردند».

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی امارت اسلامی از آنچه تلاش‌های مثبت سازمان ملل خوانده استقبال کرده و گفته است که رویکرد امارت اسلامی «در نهایت مبتنی بر باورهای دینی، ارزش‌های فرهنگی و منافع ملی مردم افغانستان خواهد بود».

او گفته است که حکومت افغانستان از سازمان ملل متحد تقاضا دارند در هر تصمیمی که مربوط به افغانستان است، واقعیت‌های موجود را در نظر بگیرد و تحت تأثیر هیچ طرفی قرار نگیرد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه شب برای اجرایی‌شدن توصیه‌های گزارش ارزیابی هماهنگ‌‌کننده‌ی سازمان ملل قطع‌نامه‌ای را با ۱۳ رأی موافق و دو رأی ممتنع از سوی نمایندگان روسیه و چین تصویب کرد.

شورای امنیت در قطع‌نامه‌ی خود از دبیرکل سازمان ملل متحد خواسته است که در مشوره با اعضای این شورا، بازیگران و ذی‌نفعان مرتبط به افغانستان، از جمله مقام‌های امارت اسلامی، زنان، جامعه‌ی مدنی و کشورهای منطقه یک نماینده‌ی ویژه در مورد افغانستان با تخصص قوی در مورد حقوق‌‌ بشر و جنسیت، تعیین کند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد گفته است که این نماینده‌ی ویژه باید توصیه‌های ارزیابی مستقل افغانستان را بدون لطمه‌زدن به مأموریت یوناما و‌ فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان اجرایی کند.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.