واردات 1400 میلیون دالری افغانستان از آسیای میانه؛ وزارت تجارت می‌گوید در تلاش برابری در واردات و صادرات است

وزارت صنعت و تجارت امارت اسلامی اعلام کرده که یک سال گذشته به ارزش 1400 میلیون دالر واردات از کشورهای آسیای میانه داشته داشته است.

به گفتۀ این وزارت در این مدت اما تنها 100 میلیون دالر به این کشورها صادرات داشته است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، آخندزاده عبدالسلام جواد سخن‌گوی وزارت صنعت و تجارت گفته که میوه تازه، خشکبار بخش بزرگ صادرات به آسیای میانه را تشکیل می‌دهند و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات کشور به این کشورها تا حدی برابر ساخته شود.

بر بنیاد آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دلار واردات و ۱ میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار  واردات و ۱۹ میلیون دلار  صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دلار  واردات و ۳۲ میلیون دلار  صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دلار  واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان ۱ میلیون دلار واردات و ۷ میلیون دلار صادرات، از روسیه ۳۱۵ میلیون دلار  واردات و ۴ میلیون دلار صادرات داشته است.

عبدالسلام جواد گفت: «به ارزش ۱۴۸۱ میلیون دلار  داد و ستد صورت گرفته که از این میان ۱۳۸۱ میلیون واردات و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات است. اکثر اقلام صادراتی ما میوه تازه، میوه خشک، جوس، سنگ تالک، سیب زمینی، پیاز، نباتات طبی و هنگ است».

آمارهای وزارت صنعت و تجارت نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۳ میلادی دو میلیارد دلار صادرات از افغانستان انجام شده که بیش‌ترین صادرات به هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی بوده‌ است.

قبل از نیز مسئولان وزارت مالیه از شفافیت بیشتر در گمرکات کشور و افزایش ساعت کاری خبر داده بود.

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.