واردات مشابه هم‌چنان چالش بزرگ برای کشاورزان فراهی

مسئولان اداره زراعت فراه از افزایش تولیدات گوجه‌فرنگی در این ولایت خبر داده و می‌گویند دست‌کم  150 هزار تُن حاصلات گوجه‌فرنگی تا کنون وارد بازارها شده است.

مولوی نورالدین انس، سرپرست اداره زراعت فراه می‌گوید: «در فصل روان عمدتا حاصلات گل‌خانه‌ی در فراه پربار است و گوجه فرنگی هم تا کنون محصولات قابل قبولی برای کشاورزان داشته است».

وی علاوه می‌کند که «تقریبا 7500» جریب زمین از محصول گوجه فرنگی کشت شده و تا کنون 150 هزار تُن حاصلات داده است.

این رقم نشان می‌دهد که تولیدات گل‌خانه‌ی این ولایت بازار داخلی را اشباع کرده و برخا به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

سرپرست ریاست زراعت فراه اضافه می‌کند که حاصلات رومی فراه به اکثر ولایت‌های کشور صادر می‌شود. وی تاکید می‌کند که علاوه بر آن به کشور تاجکستان نیز از حاصلات رومی فراه صادر می‌شود.

با این حال، ورود تولیدات مشابه زراعتی به بازارهای کشور همواره از دلایل پایین بودن قیمت‌ها و موضوع نگرانی‌ آفرین برای کشاورزان بوده است.

حاجی غلام‌حیدر، از گل‌خانه داران فراه می‌گوید:«زمان ما می‌توانیم مفاد خوبی از زحمت‌ مان به دست آوریم که جلوی واردات خارجی گرفته شود».

او علاوه می‌کند که بازارهای داخلی با محصولات داخلی اشباع می‌شود و نیازی به واردات از خارج کشور نیست.

وی می‌افزاید که حکومت تلاش کند تولیدات داخلی را تقویت و زمینه فروش با قیمت مناسب را فراهم کند؛ «در حال حاضر یک کیلو رومی در فراه 15 افغانی است. از این قیمت نه مصرف کشاورز به دست می‌آید و نه هم پول کارگر پرداخت می‌شود».

با این همه، به رغم چالش‌ در فروش محصولات زراعتی، کار گل‌خانه داری در فراه برای دست‌کم «149 هزار 500» تن زمینه کار به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم کرده است.

هم‌چنین سرمایه‌گذاری نسبتا بزرگی نیز در این زمینه صورت گرفته و فراه در حال حاضر به یکی از بزرگترین ولایت‌های تولید محصولات گل‌خانه‌ای در کشور تبدیل شده است.

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.