هشتمین دور کنفرانس امنیتی هرات با محور صلح برگزار شد

این دور از گفتگوها بیشتر حول محور صلح و نزدیک ساختن دیدگاه‌های طرف‌های درگیر جنگ افغانستان و جوانب دخیل در آن برپا شد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، داوود مرادیان رئیس انستیتیوت تحقیقات و مطالعات استراتژیک افغانستان در اولین کنفرانس مطبوعاتی این نشست گفت: هدف این دور از گفتگوها به میان آوردن یک اجتماع فکری و سیاسی بود که طرف‌های درگیر و دخیل در جنگ این کشور را برای مذاکره آماده بسازد.

وی ادامه داد به میان آوردن اجماع فکری از سوی نهادهای تحقیقاتی و استراتژیک انجام می‌شود و این دور از گفتگوهای امنیتی هم بر این اساس دایر شده است.

به بیان آقای مرادیان، در چندین دور کنفرانس امنیتی تلاش شده تا یک چارچوب مشترک برای دست یافتن به صلح انجام شود و به ویژه در دور هشتم بحث زیادی در این مورد شده است.

او در رابطه با صلح و نحوه انجام پذیری آن تأکید کرد: “اگر می‌گوییم که صلح افغانستان شمول باید باشد، پس جغرافیا هم باید جغرافیای خود افغانستان باشد.”

رئیس انستیتیوت تحقیقات و مطالعات استراتژیک افغانستان افزود تا به حال کشورهای دخیل در قضیه افغانستان از میله تفنگ با یکدیگر صحبت کرده‌اند اما در نشست امنیتی تلاش می‌شود که کشورهای آمریکا، هند، ایران و پاکستان از راه گفتگو با هم به تفاهم برسند.

آقا جان معتصم، عضو پیشین گروه طالبان و نماینده این گروه هم می‌گوید برگزاری کنفرانس امنیتی بسیار موثر بوده چرا بسیاری از نمایندگان کشورهای خارجی و همسایه و طرف‌های دخیل در جنگ حضور داشتند و دیدگاه‌های یکدیگر را شنیدند.

او گفته طالبان به موضوع خود در مورد خروج نیروهای خارجی از کشور همچنان تأکید دارند و در باقی موارد حاضر هستند در گفتگوها از خود ملایمت و تفاهم به خرج دهند.

داکتر رنگین دادفر اسپنتا، مشاور پیشین امنیت ملی کشور و یکی از اعضای ثابت چند دور نشست امنیتی هرات هم بیان داشت جنگ افغانستان یک جنگ بیهوده بوده و دلایل طرف‌های درگیر هرگز موجه نمی‌باشد.

به گفته او، آمریکا در چندین سال جنگ خود در افغانستان به جای مبارزه با ریشه و منشأ جنگ که پاکستان بود، حدود 36 میلیارد دالر را به این کشور کمک کرد که خود سبب ادامه و تقویت جنگ در کشور بوده است.

آقای اسپنتا تأکید کرد باید تمام تصامیم در مورد کشور توسط مردم و بنا به نظر آنان گرفته شود.

او خروج نیروهای آمریکایی را لازمی دانست و گفت طرفدار این موضوع است اما باید این کار با رضایت مردم و صلاح‌دید دولت صورت گیرد.

داکتر سپنتا سه سطح مهم را در جریان گفتگوهای صلح مهم برشمرد که عبارتند از گفتگوها میان دو طرف درگیر، گفتگوهای منطقه‌ای میان همسایگان و تأکید بر تمامیت ارضی و استقلالیت و در نهایت گفتگو با کشورهای ابر قدرت و تأکید بر این که افغانستان را تبدیل به جایی برای تأمین اهداف و منافع خود تبدیل نکنند.

همچنین رونالد کوبیا، نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان در جریان کنفرانس امنیتی به تلاش اروپا برای از سر گیری گفتگوهای افغانستان اشاره کرد.

او گفت برای آوردن صلح، باید پیش شرط آتش بس میان طرف‌های درگیر تعیین شود.

نماینده ویژه اتحادیه اروپا برای افغانستان تأکید کرد که باید تمامی دستاوردهای 18 ساله دولت افغانستان از جمله حقوق زنان در گفتگوهای صلح در نظر گرفته شوند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات هم تأکید داشته جنگ افغانستان از خارج از کشور بر این کشور تحمیل شده و باید یک اجماع ملی در رابطه با صلح ایجاد شود.

وی گفت: “صلح باید از ولسوالی‌های کشور آغاز شود و گفتگو در این مورد در خارج از کشور و به میزبانی خارجیان، تأثیری در داخل کشور نخواهد داشت.”

او آمادگی هرات را جهت میزبانی هرات برای گفتگوهای صلح اعلام داشته و گفت: “به برکت خاک اولیاء الله امیدواریم گفتگوهای صلح در این شهر به صلح سر تا سری در کشور منتهی شود.”

این دور از گفتگوها امروز هم در قالب چند میزگرد میان نمایندگان خارجی و داخلی و طرف‌های درگیر جنگ افغانستان ادامه خواهد یافت.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.