هرات پیش‌گام در رشد اقتصادی کشور؛ توافق میان افغانستان و ترکمنستان بر آغاز پروژه تاپی و گسترش خط آهن

نشست وزرای کابینه افغانستان در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی ولایت هرات با تاکید بر توسعه اقتصادی و آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی از جمله تاپی و گسترش خط ریلی در خاک افغانستان برگزار شد.

در این نشست مسئولان بلند پایه حکومتی از جمله؛ سرپرست وزیران تجارت و اقتصاد، راه‌آهن، معادن و پطرولیم و امور خارجه افغانستان حضور داشتند.

این مقامات بلند پایه روز گذشته (یک شنبه، 25 قوس) همراه با هیئتی به ولایت هرات سفر کرده و در نقطه صفری مرز در بندر تورغندی هرات با رشید مردوف، وزیر خارجه ترکمنستان دیدار و از پروژه‌های مشترک میان دو کشور بازدید کردند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، نشست مقامات بلند پایه امروز(یک‌شنبه، 26 قوس) به منظور ارائه معلومات در مورد راه اندازی پروژه‌های انکشافی و اقتصادی میان دو ملت برگزار شده بود.

در این نشست مقامات محلی، بزرگان و علمای هرات هم شرکت کردند.

مقامات بلند پایه حکومت هدف از سفر خود به هرات آغاز پروژه‌های بزرگ اقتصادی و انکشافی از جمله پروژه تاپی و توسعه راه آهن در خاک افغانستان عنوان کردند.

شیخ شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم کشور در نخستین صحبت‌های خود ملت افغانستان را به اتحاد و همدلی دعوت و تنها راه پیشرفت کشور را یکپارچگی اقوام مختلف افغانستان دانسته است.

آقای دلاور در ادامه از آغاز کار عملی پروژه تاپی خبر داده و گفته تطبیق این پروژه در رشد اقتصادی کشور گام مهم و موثری است.

او گفته تطبیق این پروژه هزاران تن بدون اینکه به کشورهای دیگر برای کار بروند، برای‌شان زمینه کار فراهم خواهد شد.

سرپرست وزارت معادن و پطرولیم در مورد پروژه‌های زیر دست حکومت از جمله استخراج معدن آهن غوریان و استخراج معدن سرب و جست ولایت غور بیان کرده و گفته عواید این معادن بر باسازی و راه اندازی پروژه‌های انکشافی افغانستان به مصرف می‌رسد.

او تصریح کرد عواید معدن سرب و جست غور در ساخت و بازسازی شاهراه هرات – غور به مصرف می‌رسد که همین اکنون جریان کار آن ادامه دارد.

در همین حال در این نشست، نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت گفت: «از آغاز حکومت امارت اسلامی، تلاش شده تا کشور از نگاه اقتصادی و تطبیق پروژه‌های انکشافی سرپا نگهداشته شود و در حال حاضر تمام بودجه از عواید داخلی کشور تامین می‌شود و مسایل اقتصادی و تجارت به روال عادی جریان دارد.»

آقای عزیزی علاوه کرد که از بودجه همین عواید تمام سرک‌ها و شاهراه‌های کشور بازسازی و یا هم در جریان ساخت قرار دارند و به ادعای وی «یک از دست‌آوردهای بزرگ حکومت تطبیق پروژه‌های انکشافی است».

در ادامه، مولوی امیرخان متقی وزیر امور خارجه می‌گوید که روز گذشته با حضور وزیر ترکمنستان از خط آهن بندر تورغندی ، پروژه تاپی، پروژه برق نورالجهاد هرات دیدار کرده است.

وی گفته با همتای ترکمنستانی خود به توافق رسیده که خط آهن به طرف شهر هرات و مسیرهای دیگر، انکشاف داده شود و کار عملی آن آغاز گردد.

آقای متقی از پروژه تاپی میگوید که توافق های مبنی بر شروع این پروژه انجام شده است.

او تصریح کرده که تقویت شبکه برق وارداتی از ترکمنستان به هرات یکی مسایل دیگر است که وزیران افغانستان و ترکمنستان روی آن تبادل نظر کردند.

با این همه، مسئولان محلی هرات می‌گویند حضور مقامات بلند پایه به ولایت هرات نشان دهنده اهمیت و جایگاه این ولایت در سطح افغانستان است.

گفته شده آغاز و تطبیق پروژه تاپی و گسترش خط آهن در خاک افغانستان یکی از گام‌های اساسی برای خود کفایی کشور در قسمت اقتصادی به شمار می‌رود.

 

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.