نظامیان انگلیس جنایات خود را با گذاشتن سلاح کنار غیرنظامیان در افغانستان می‌پوشاندند

یک سازمان حقوقی انگلیس تحت نام «لی دی» گزارش داده است که نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان بین سالهای 2010 الی 2014 دست‌کم 80 غیر نظامی افغانستانی را کشته‌اند.

تحقیقات این سازمان در این زمینه از دسامبر سال 2022 در افغانستان آغاز شده بود.

به گزارش خبرگزاری وطن24، در این تحقیق آمده که یکی از نیروهای ویژه انگلیسی تنها در یک دوره شش‌ماهه اعزام به افغانستان ۳۵ غیرنظامی افغان را به قتل رسانده است.

بر اساس این تحقیق این نظامی انگلیسی احتمالاً از سیاست ادعایی «کشتن تمام مردان در سن جنگیدن» پیروی کرده و بدون آنکه تهدیدی از سوی این افراد متوجه نیروهای انگلیسی باشد، آن‌ها را کشته است.

تحقیقات جدید در مورد جنایات نظامیان انگلیسی در افغانستان دسامبر ۲۰۲۰ و پس از آن آغاز شد که وزارت دفاع انگلیس پس از چند سال مقاومت مقابل گزارش‌های جنایات نظامیان این کشور در افغانستان اجازه داد تحقیقات مستقل در این رابطه آغاز شود.

«جاستیس هادون کیو» قاضی ارشد انگلیس و ولز، از شغل خود استعفا کرده و مسئولیت بررسی پرونده جنایت‌های نیروهای ویژه انگلیس در افغانستان را بر عهده گرفته است.

پیش از این هم گزارش شده بود نظامیان انگلیسی پس از کشتن غیرنظامیان افغان برای سرپوش گذاشتن به جنایات خود در کنار غیرنظامیان سلاح می‌گذاشتند تا وانمود کنند این افراد مسلح بودند و در نتیجه درگیری کشته شده‌اند.

این در حالی است که «تایمز» انگلیس هم در گزارشی فاش کرد که پیش از بازدید بازرسان از مقر نیروهای ویژه در لندن به عنوان بخشی از تحقیقات جنایات جنگی، فرماندهان انگلیسی پرونده‌های مربوط را از بین برده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.