مولوی خداداد صالح و چند دهه فعالیت فرهنگی – دینی

مولوی خداداد صالح، از علمای برجسته و شناخته شده غرب کشور بعد از سال‌ها فعالیت دینی، شب گذشته دار فانی را وداع گفت. وفات او را شخصیت‌های علمی، فرهنگی و سیاسی کشور تسلیت گفته و ضایعه‌ای بزرگ برای کشور خوانده‌اند.

خبرگزاری وطن24 – هرات: مولوی صالح، با سابقه طولانی فعالیت فرهنگی – دینی یکی از تاثیرگذارترین شخصیت‌ها در کشور محسوب می‌شود.

ریاست شورای علما و روحانیون حوزه غرب افغانستان، خطیب مسجد جامع بزرگ هرات و سابقه تدریس در مدارس دینی و تاسیس نهادهای مختلف فرهنگی از فعالیت‌هایی است که باعث شده فقدان این عالم دین، در میان مردم عمیقا احساس شود.

ایشان با تاسیس یکی از بزرگترین نهادهای علمی در هرات زمینه تحصیل علوم حوزه‌ای و دانشگاهی را برای هزاران تن فراهم کرد.

دارالعلوم عالی غیاثیه و دانشگاه الغیاث در هرات که در حال حاضر نیز در آن هزاران تن مصروف تحصیل هستند، از میراث ماندگار و مهم آن عالم برجسته محسوب می‌شود.

مدرسه و دانشگاه الغیاث در ناحیه 11 شهر هرات موقیعت دارد که علاوه بر حضور هزاران دانش‌آموز، محصل و طلبه، دهها شخصیت علمی نیز در آن تجمع کرده و تاثیرگذاری عمیقی برجامعه علمی – فرهنگی کشور گذاشته است.

در مدرسه و دانشگاه الغیاث زنان نیز مصروف تحصیل هستند. در دو سال اخیر میزان علاقه‌مندی زنان برای تحصیل علوم دینی در این مرکز بیشتر از گذشته شده است.

تاسیس مدرسه و دانشگاه، هم‌چنین نشست‌های متعدد با عالمان دین از مذاهب مختلف در کشور نشان دهنده تاثیرگذاری فعالیت‌های دینی آقای صالح در جامعه است.

او یکی از کسانی بود که در راستای تقریب مذاهب اسلامی کار کرده و همواره با علمای اهل تشیع برادرانه گفتگو و تبادل نظر داشته است. دیدگاه‌های تقریبی مولوی خداداد برای تمام مردم هرات اعم از شیعه و سنی هویداست.

از جانبی‌هم، تاثیرگذاری این فعالیت‌ها و بازتاب مسایل دینی و ملی با تاسیس رسانه الغیاث باعث شد که جایگاه مولوی خداداد صالح در میان مردم غرب کشور برجسته‌تر از هر زمان دیگر شود.

فعالیت تلویزیون الغیاث مرتبط با آرمان‌های ملی و فرهنگی کشور بود و در آن، به مسایل اعتقادی و تقریبی بیشتر اهمیت داده می‌شد.

فوت این عالم شناخته شده کشور را شخصیت‌های مختلف از جمله مقامات محلی هرات تسلیت گفته‌اند.

رئیس اداره فرهنگ هرات گفته که نبود شخصیتی مثل مولوی خداداد صالح، ضایعه‌ای بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

فعالان هرات در فضای مجازی نیز آقای صالح را یکی از شخصیت‌های تاثیرگذار دانسته و فعالیت‌های علمی و فرهنگی ایشان را ستوده‌اند.

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.