مولانا کروخی، عالم پرهیزگار و دانشمند معاصر هرات درگذشت

مولانا نجیبی کروخی، از علمای نام‌دار، اندیشمند، شاعر و نویسنده مطرح بعد از تحمل ماه‌ها رنج و درد بیماری، دار فانی را وداع گفته و چشم از جهان بست. مولانا کروخی از اندیشمندان معاصر هرات بود که ارادت‌مندانی زیادی داشت.

خبرگزاری وطن24 – هرات: فرهنگیان و خانواده‌ای مولانا کروخی تائید کردند که ایشان امروز (شنبه، 9 جدی) به دلیل بیماری که داشت، چشم از جهان بسته است.

مولانا کروخی، دانشمند و نویسنده‌ی معاصر هرات بود که سال‌ها در راستای ترویج ارزش‌های اسلامی و تبیین هم‌دیگرپذیری در میان جامعه تلاش کرد.

ایشان‌ یکی‌ از استوانه‌های‌ علم‌ و تقوا و نمونه‌ و اسوه‌ای‌ در پارسایی‌ و پرهیزگاری‌ و صدق‌ و صراحت‌ بودند.

از او آثار گران‌سنگی برجای مانده که هرکدام حاصل سال‌ها تلاش و مجاهدت آن شخصیت دل‌سوز و اندیشمند است.

فرهنگیان و فعالان هرات از سراسر کشور وفات این عالم ربانی را تسلیت گفته و نبود ایشان را ضایعه‌ای جبران ناپذیری برای هرات و سراسر کشور دانسته‌اند.

یکی از فعالان هرات با تسلیت وفات مولانا در صفحه فیسبوک‌اش نوشته: «هرات امروز یکی از بهترین‌های تاریخ معاصر خویش را از دست داد. ایشان درشورای تقریب مذاهب به خاطر جلو گیری از تفرقه‌های مذهبی درهرات خدمات ارزنده‌ای انجام داده است».

عکس از مولانا کروخی که در ایام بیماری ایشان در سال جاری ثبت شده است.

بصیراحمد دانش‌یار، استاد پیشین دانشگاه هرات نیز نوشته: «ضمن ابراز تسلیت و غم‌شریکی به مناسبت ارتحال ملکوتی ایشان؛ مراتب تسلیت خویش را محضر جامعه علمی، فرهنگی کشور، اقوام، خویشاوندان و همه آشنایان مرحوم ابراز داشته، برای‌شان بهشت فردوس و برای بازماندگان صبر و شکیبایی آرزومندم».

از سویی‌هم، مولانا کروخی، سال‌های سال در راه نشر معارف اسلامی مجاهدت کرده و علاوه بر آثار گران‌سنگ، تلاش‌های صادقانه ایشان در راستای وحدت و تقریب مذاهب اسلامی برای خاص و عام معلوم است.

ایشان تاکید بر پیشرفت و آبادانی کشور در سایه‌ای محبت و هم‌دلی تاکید کرده و با علمای دین، جوانان و مردم رابطه‌ای گرم و صمیمی داشت.

با این حال، تا قبل از بیماری حاد، مولانا نجیبی کروخی همواره در نشست‌های علمی و ادبی هرات و در محافل مختلف حضور داشتند. استاد نجیبی به غزل مخمس رباعی و مثنوی نسبت بدیگر قالب‌های شعری بیشتر مایل بوده و مصاحبه‌ها و مقالات علمی مولوی نجیبی در اکثر نشریه‌های هرات بچاپ رسیده است.

ایشان هم‌چنین با دانشگاه الازهر مصر ارتباط داشته و خیلی از اندیشمندان جهان ایشان را می‌شناسند و با آثار و اندیشه‌های دانشمند هرات آشنا هستند.

مولانا نجیبی کروخی در سال 1316 هجری شمسی دربالامحله ولسوالی کروخ ولایت هرات دریک خانواده علم پرور روحانی ومتدین دیده بجهان گشود و سال‌های سال با وجود تغییرات سیاسی و نظامی در کشور هم‌چنان به نشر معارف اسلامی و تحقیق و تفحص ادامه داد.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.