موفقیت بزرگ؛ کار اکتشافی معدن آهن غوریان هرات آغاز شد

کار اکتشافی و استخراج معدن آهن غوریان در چهار بلاک و مساحت مجموعی 950 کیلومتر مربع آغاز شد. قرار است بیش از پنچ و نیم میلیارد دالر در این معدن سرمایه‌گذاری و پروسس کامل آن نیز در کشور صورت گیرد.
به گزارش خبرگزاری وطن24، این پروژه بزرگ امروز پنج‌شنبه، 18 عقرب با حضور مسئولان ارشد امارت اسلامی و شماری از بزرگان و تاجران ملی در ولسوالی غوریان هرات افتتاح شد.
مولوی شهاب‌الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و پطرولیم گفت: «معدن آهن غوریان یک سرمایه بزرگ ملی و مردمی است که دهها سال برای کشور سود خواهد داد».
او افزود که کار استخراج ایم معدن بزرگ به چهار شرکت داخلی و سه شرکت از کشورهای ایران، ترکیه و انگلستان داده شده است.
کار اکتشافی این معدن امروز آغاز شد. روی این معدن که مساحت بزرگی را دربر گرفته قرار است دست‌کم پنج‌و نیم میلیارد دالر سرمایه‌گذاری شود. هم‌چنین پروسس کامل آن نیز در کشور صورت خواهد گرفت.
مولوی شهاب‌الدین دلاور می‌گوید که یکی از اصول اصلی در قرارداد با شرکت‌ها، پروسس کامل مواد خام در داخل کشور بوده و به صورت جدی پیگیری خواهد شد. وی خاطر نشان کرد که تاکید شده تا تمامی کارمندان داخلی بانشد و هم‌چنین برای مردم غوریان خدمات اجتماعی از قبیل مکتب، سرک و دیگر پروژه‌ها اجرایی شود.
شرکت‌های استخراج کننده این معدن نیز می‌گویند که با آغاز کار به صورت جدی دست‌کم 20 هزار تن در این معدن مصروف کار خواهند شد. .
ضیاءالحق ستانکزی، عضو یکی از شرکت‌های داخلی افزود که معدن آهن غوریان سرمایه بس عظیمی ملی است و تا آخرین سود آن به مردم هرات خواهد رسید.
از سویی‌هم، ظرفیت مجموعی این معدن تقریبا یک و نیم میلیارد تُن برآورد شده است. قرارداد کاری با شرکت‌های استخراج کننده نیز 30 سال خواهد بود.
از جانبی‌هم، مسئولان محلی هرات در افتتاح این پروژه تاکید کردند که آمادگی کامل برای تامین امنیت چنین پروژه‌هایی را دارند.
مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات گفت: «امنیت در هرات رو به بهتر شدن از امروز است. حکومت محلی طرح‌های بسیار ارزشمندی در راستای تامین امنیت دارد و به تمام تاجران و سرمایه‌گذاران اطمینان می‌دهد که از این بابت دغدغه نداشته باشند».
مراسم امضای قرارداد این پروژه دست‌کم دو ماه قبل در قصر سپیدار در کابل برگزار شد. مسئولان امارت اسلامی آغاز کار این پروژه را موفقیت بزرگ برای مردم افغانستان می‌دانند.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.