موتر بمبی که در پکتیا انفجار کرد/ پنج کشته و 15 زخمی از افراد ملکی

وزارت دفاع ملی می‌گوید یک موتر بمب گذاری شده از نوع “مازدا” به تاسسیات این وزارت در گردیز مرگز شهر پکتیا مورد هدف حمله انتحاری قرار قرار بدهد که توسط نیروهای امنیتی شناسای و انفجار داده شد.

به گفته وزارت دفاع ملی این رویداد حوالی ساعت هشت و نیم صبح امروز رخ داد و در آن پنج غیرنظامی جان باختند و ۱۵غیرنظامی و پنج نظامی زخمی شده‌اند.

طالبان مسؤولیت این حمله را به‌عهده گرفته‌اند و گفته‌اند ده‌ها نیروی امنیتی را کشته‌اند.

ذبیح الله مجاهد سخن‌گوی طالبان می‌گوید که این حمله در واکنش به دستور رییس‌جمهور غنی مبنی‌بر از سرگیری عملیات‌های نیروهای امنیتی بر طالبان انجام شده‌است.

رییس‌جمهور غنی در واکنش به حمله‌های انتحاری دو روز پیش در کابل و ننگرهار که جان بیش از ۵۰ تن را گرفت و بیش از ۱۲۰ تن دیگر زخمی کرد، به نیروهای امنیتی دستور داد که از حالت دفاعی فعال به حالت تهاجمی دربیایند و حمله‌ها بر طالبان را ازسر گیرند.

طالبان دست داشتن در این حمله‌ها را رد کردند اما حکومت افغانستان گفت که این حمله‌ها از سوی گروه طالبان و تمویل کننده‌گان این گروه انجام شده‌اند.

نیروهای امنیتی افغانستان، از دهم ماه حوت سال گذشته که توافق صلح میان امریکا و طالبان امضا شد به حالت دفاعی در آمدند.

در همین حال، جاوید فیصل، سخن‌گوی شورای امنیت ملی گفته‌است که این‌گونه حمله‌های طالبان رسیدن به صلح را دشوار می‌سازد.

امنیت ملی افغانستان، روز گذشته فهرست از حمله‌های طالبان را نشر کرد که بر مبنی آن این گروه از ده حوت سال گذشته تاکنون – پس از امضای توافق صلح امریکا با این گروه – ۳۷۱۲ حمله را در‌ کشور انجام داده‌اند.

‏به گفته امنیت ملی، در این حمله‌ها بر علاوه نیروهای دولتی، ۴۶۹ غیرنظامی جان باخته‌اند و ۹۴۸ دیگر زخمی شده‌اند.

امنیت ملی هم‌چنان گفت که نیروهای دولتی در این مدت ۱۵۹۳ عملیات دفاعی را راه‌اندازی کرده‌اند که منجر به کشته‌شدن ۲۱۳۴ طالب شده‌است.

‏به گفته امنیت ملی، در این عملیات‌ها ۱۶۹۱ طالب زخمی و ۱۷۳ تن دیگر بازداشت شده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.