منارجام میراث جهانی است و باید جهان در قبال آن احساس مسئولیت کند

وزارت خارجه کشور اعلام کرده کمیته‌ی میراث‌های فرهنگی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام (آیسیسکو) با ثبت منارجام ولایت غور در جمع میراث فرهنگی جهان اسلام موافقت کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، وزارت خارجه کشور اعلام کرده کمیته‌ی میراث های فرهنگی سازمان (آموزشی، علمی و فرهنگی جهان اسلام) در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده‌ی خویش بعد از بررسی اسناد ارایه شده از سوی افغانستان مبنی بر ثبت منارجام غور در جمع میراث فرهنگی جهان، با آن موافقت کرده است.

به نقل از اعلامیه وزارت خارجه کشور در جریان سومین اجلاس فوق‌العاده این کمیته، پس از ارزیابی و مرور پرونده‌های پیشنهادی کشورهای عضو سازمان آیسیسکو، 22 اثر فرهنگی از شش کشور اسلامی   ثبت این سازمان شده است.(امارات متحده عربی، افغانستان، یمن، فلسطین، مراکش و عمان)

این نخستین اثر فرهنگی کشور می‌باشد که در جمع میراث فرهنگی جهان اسلام قرار گرفته است.

منارجام غور قبل از این هم در سال 2002 در میراث‌های فرهنگی جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

با این همه، منارجام غور یکی از سازه‌های خارق العاده معماری، میراث بزرگ تاریخی دوران حاکمیت غوریان و دومین برج بزرگ خشتی جهان در معرض آسیب‌های برخاسته از سیلاب و دیگر رخ‌دادهای طبیعی قرار دارد. چیزی که به گفته فعالان مدنی در ولایت غور تا کنون به آن توجه اساسی از سوی مرکز کشور و سازمان‌های جهانی نشده است.

این منارجام در تلاقی دو رودخانه قرار گرفته و هر ساله در فصل‌های سرد و سیلاب خیز مورد تهدید جدی قرار می‌گیرد. طبق گفته‌ها سطح آب رود هریرود که از نزدیکی این منار می‌گذرد هر ساله بالاتر می‌شود و این می‌تواند کم کم این میراث تاریخی جهانی را تخریب کند؛ گفته می‌شود این منار هم اکنون هم از حالت اولیه میل به سمت رود هریرود کرده که این نشان دهنده خطر فراسایش آن محسوب می‌شود.

فعالان غور می‌گویند: “همچنین محدوده منارجام از لحاط امنیتی هم وضعیت خوبی ندارد.”

آنان می‌گویند در خیلی مواقع طالبان نبردهای سنگینی با دولت در این نقاط انجام می‌دهد که این خودش می‌تواند در آسیب‌زایی به این میراث فرهنگی و تاریخی کشور نقش داشته باشد.

با این حال اما از سوی نهاد‌های مسئول کشور و سازمان‌های جهانی در بخش مراقبت و اعمار آن بعضی سروی‌ها و کارهای صورت گرفته که تا کنون تاثیر آنچنانی در پی نداشته است.

به گفته یکی از فعالان غور “منارجام میراث جهانی است و باید جهان در قبال آن احساس مسئولیت کند.”

حالا هم با ثبت این میراث تاریخی در جمع سازمان “آیسیسکو” امیدها بر این است تا در بخش مراقبت و تعمیر بخش‌های تخریب شده این منار تاریخی کار‌های اساسی صورت بگیرد.

 

 

 

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.