ملا محمدیعقوب فرزند ملا محمدعمر سفر هیئت طالبانی به مسکو را مورد انتقاد قرار داد

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی طالبان به خبرگزاری وطن24 گفت: این شب‌نامه‌ها از سوی طالبان در برخی ولسوالی‌های هرات توزیع شده است که در آن ملا محمدیعقوب، فرزند ملا محمدعمر سفر هیئت مذاکره کننده این گروه به مسکو را مورد انتقاد شدید قرار داده است.

به بیان وی، در متن این نامه آمده سفر عجولانه اعضای تیم مذاکره کننده به مسکو پایتخت روسیه که سبب ویرانی و خونریزی‌های بسیاری در افغانستان بوده نادرست و خلاف انتظار بوده است.

ملا محمدیعقوب با این الفاظ گفته: “نباید برای خود و وطن خود به خارجی و بیگانه عذر و زاری کنیم و امارت اسلامی برای رسیدن به آرمان شهیدان باید برای خروج آمریکایی‌ها مذاکرات مسلسل با آنان صورت دهد.”

ملا محمدیعقوب اشاره کرده در این راستا دو طرف به توافقاتی هم رسیده‌اند اما با تأسف اعضای هیئت طالبان به صورت عجولانه به مسکو سفر کردند و تصمیماتی هم در این کشور گرفته شد که مورد قبول بسیاری از سران طالبان از جمله “مفتی امیرخان” نبوده است.

وی تأکید کرده که این سفر و همچنین رفتن هیئت طالبانی به آلمان و دیگر کشورها که در ناامنی افغانستان نقش برابر داشته‌اند، کاملا خودسرانه صورت گرفته است و طبق اطلاعاتی که وجود دارد در آنها برخی معاملات و گفتگوهای پشت پرده هم صورت گرفته است.

ملا محمدیعقوب ادامه داد این سفر موجب از دست دادن ارزش طالبان میان مردم و آن عده از جنگجویانی شده که عملا تنور جنگ را گرم نگه‌ داشته‌اند شده و امکان آن وجود دارد که چند دسته‌گی را هم در میان اعضای این گروه به وجود آورد.

او تأکید کرد که رهبری امارت اسلامی و اعضای دفتر سیاسی باید پا جای پای ملاعمر، موسس طالبان بگذارند و با کسانی که سبب ریخته شدن خون هزاران انسان در افغانستان شده‌اند، مذاکره نکنند.

در حالی ملا محمدیعقوب این واکنش را به سفر هیئت طالبان به مسکو نشان داده که هفتمین دور مذاکرات این گروه با نمایندگان آمریکا چندی پیش به پایان رسید و دو طرف در آن از دستیابی به برخی توافقات خبر داده بودند.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.