معضل مرگ و میر مادران و نوزادان در افغانستان؛ از هر 100 هزار ولادت 638 تن جان می‌دهند

مسئولان انجمن نسایی ولادی کشور می‌گویند که با فوت میان‌گین 638 تن از میان 100 هزار ولادت، افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای مادران در جهان است.

آنان این گفته‌ها را امروز شنبه، (5 قوس) در دومین سمپوزیم انجمن داکتران نسایی ولادی کشور در هرات بیان کرده‌اند.

داکتر نجم‌السماء شفاجو، مسئول انجمن داکتران نسایی ولادی کشور با افزایش آمار مرگ و میر مادران در کشور می‌گوید: «بر بنیاد آمارها، از هر 100 هزار ولادت اضافه‌تر از 600 واقعه مرگ مادران به ثبت می‌رسد.»

به گفته او، این آمار در شرایط فعلی برای مردم افغانستان تکان دهنده است و در این راستا کم‌کاری شده است.

خانم شفاجو اضافه کرد که کمبود امکانات در کشور، نبود خدمات معیاری و محروم بودن مناطق دوردست کشور از خدمات معیاری صحی یکی از عمده چالش‌های است که باعث شده میزان مرگ و میر مادران در کشور کاهش قابل توجه نداشته باشد.

وی گفت: «از حکومت انتظار داریم تا با معرفی انجمن داکتران نسایی ولادی به جهان و همکاری معنی‌دار با این نهاد، زمینه‌ حمایت از زنان و مادران را در افغانستان به شکل اساسی آماده کند.»

او علاوه کرد که فعالیت‌های انجمن داکتران نسایی ولادی در کاهش آمار فعلی مرگ و میر تاثیرگذار بوده و در برخی زون‌ها تاثیر قابل توجه داشته است.

مسئولان صحت عامه هرات هم با تاکید بر افزایش خدمات رسانی برای مادران در نقاط محروم، از آمادگی این ریاست برای همکاری‌های بیشتر با انجمن داکتران نسایی ولادی خبر دادند.

محمد آصف کبیر، معاون صحت عامه هرات هم‌چنین از کاهش چشم‌گیر مرگ و میر مادران در هرات خبر داد و افزود: «در هرات یک شفاخانه معیاری نسایی ولادی در مرکز شهر و چهار کلینیک صحی معیاری در ولسوالی‌ها  موجود است؛ این خدمات و فرستادن نیروی انسانی در ولسوالی‌ها و در کلینیک‌های دوردست، باعث به میان آمدن این روند شده و تلاش‌ها بر این است میزان مرگ و میر به کم‌ترین حد برسد.»

مرگ و میر مادران و نوزادان معضل کهنه و همه‌گیر در افغانستان که با وجود پیشرفت‌ها تا کنون به صوت اساسی حل نشده است.

 

 

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.