مروری کوتاه به زندگی و شخصیت حضرت فاطمه معصومه (س)

حضرت فاطمه معصومه (ع) در اوّلین روز ماه ذى القعده سال 173 هـ ق،  25 سال بعد از تولد حضرت امام رضا (ع) در شهر مدینه منوّره چشم به جهان گشود.

زاد‌ روز آن بانوی بزرگوار در میان شیعیان به نام روز دختر نام‌گذاری شده و تجلیل می‌شود.

خبرگزاری وطن24- هرات: از میان فرزندان بزرگوار حضرت امام موسى بن جعفر(ع)، دو فرزند ایشان یعنى حضرت امام على بن موسى الرضا (ع) و حضرت فاطمه کبری (ع) ملقّب به معصومه، از ویژگی های خاص برخوردار بوده اند تا  ادامه دهنده خطّ امامت بعد از پدر باشند.

آن حضرت به همراه امام رضا (ع) هر دو در دامان پاک یک مادر بزرگوار به نام حضرت نجمه خاتون (س) رشد و پرورش یافته اند.

این در حالى است که پدر بزرگوارشان پیوسته در زندان بسر مى بردند و سرانجام در همان زندان، هنگامى که حضرت معصومه (س) در سن ده سالگى بود، به شهادت رسیدند و از آن زمان به بعد حضرت معصومه (س) تحت مراقبت برادرش امام رضا (ع) قرار گرفت.

نام حضرت معصومه، فاطمه است. در کتاب های روایی و تاریخی نیز، از آن حضرت با عنوان فاطمه بنت موسى بن جعفر (ع) یاد شده است، امّا صدها سال است که آن حضرت با این لقب مشهور هستند.

حضرت فاطمۀ معصومه (س) بعد از هجرت برادرش امام رضا (ع) به خراسان به دنبال برادر بار سفر را همراه عده‌ی از آشنایان بستند.

آن حضرت در سال 201 هجری قمری، به شوق دیدار برادر و ادای رسالت زینبی و پیام ولایت، به همراه عده‌اى از برادران و برادرزادگان به طرف خراسان حرکت کرد و در هر شهر و محلى مورد استقبال مردم واقع مى شد.

در شهر ساوه عده اى از مخالفان اهل بیت سر راه کاروان آنان را گرفته و با همراهان حضرت وارد جنگ شدند، در نتیجه تقریباً همه مردان کاروان به شهادت رسیدند، حتى بنابر نقلى حضرت (س) معصومه را نیز مسموم کردند.

به هر حال، یا بر اثر اندوه و غم زیاد از این ماتم و یا بر اثر مسمومیت از زهر جفا، حضرت فاطمه معصومه (س) بیمار شدند و چون دیگر امکان ادامه راه به طرف خراسان نبود، قصد شهر قم را نمود. ایشان در محلى که امروز «میدان میر» نامیده مى شود در منزل «موسى بن خزرج» فرود آمدند و افتخار میزبانى حضرت نصیب او شد.

آن بزرگوار به مدت 17 روز در این شهر زندگى کرد. محل زندگی و عبادت آن حضرت در مدرسه ستیه به نام «بیت النور» بود که هم اکنون محل زیارت ارادت مندان آن حضرت است.

بزرگداشت روز دختر هم‌زمان با ولادت حضرت معصومه (س)

از زاد روز حضرت معصومه (س) تحت عنوان روز دختر در میان مسلمانان و خصوصا شیعیان گرامی‌داشت می‌شود.

در افغانستان امروز یک‌شنبه، مردم به مناسبت گرامی‌داشت ولادت حضرت معصومه برنامه‌های مختلف برگزار کرده و روز دختر را گرامی داشتند.

فرههنگیان به این باروند که این روز بزرگ کم‌کم تبدیل به فرهنگ جمعی می‌شود و استقبال مردم از آن بسیار بالا است.

علی‍‌رضا خادمی، فعال فرهنگی در هرات می‌گوید: «حضرت معصومه الگوی خوبی برای دختران مسلمان است؛ آن حضرت از هر جانبی شخصیت متواضع، با حیا و در عین حال جهره‌ی علمی بود و نیاز الگوهای شخصیتی‌اش بیشتر برجسته شود».

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.