مردم هرات پیکر فرمانده روزهای سخت شان را به خاک سپردند

جنگ علیه شوروی و مبارزه در سخت‌ترین شرایط برای آزادی و سربلندی افغانستان برای خیلی‌ از مردم کشور، مخصوصا فرماندهان نبرد آن روزها هنوز فراموش نشده است.

تا آن‌جا که وقتی از حرف استقامت، آزادی و جهاد می‌شود نام خیلی از بزرگان افغانستان در گوشه‌ کنار این کشور که در راه آزادی و رهایی از اشغال تلاش کردند سر زبان‌ها می‌آید. البته فرقی هم ندارد که از کدام تبار و قوم باشد؛ چون همه با یک‌پارچگی و متحدانه در راه رفع اشغال مبارزه کردند.

در هرات این‌گونه شخصیت‌ها فراوان است. آن‌هایی که بی‌توجه به تعریف و تمجیدها راه عزت و پای‌مردی را در پیش گرفته و برای تحقق استقلال و بیرون راندن شوروی وقت از افغانستان همراه با خیلِ عظیمی از مردم افغانستان در راه آزادی کشور مبارزه کردند.

روز گذشته مردم هرات یکی از این شخصیت‌هایش را به خاک سپردند؛ «حسین خان میردادی»، مردی از تبار غیرت و مردانگی که مبارزه با عزت را بر زندگی در سایه‌ای حکومت وقت شوروی ترجیح داد.

فرمانده میردادی بعد از خروج شوروی وقت از افغانستان در گوشه‌ای از هرات به زندگی عادی و خارج از تجملات ادامه داده و به حل و فصل مشکلات روستائیان ادامه داد.

از او به عنوان فرمانده و مرد دلیر نام برده می‌شود. کسی که با اندک یارانش خیلی از مناطق را از یوغ شوروی نجات داده و در کنار دیگر هم‌رزمانش در هرات بر ظلم و بی‌عدالتی نه گفتند.

دوستان و نزدیکان‌ او می‌گویند که در روزهای داغ جنگ علیه شوروی او با تعدادی کمی از افرادش، چندین منطقه مهم و استراتژیکی را پس گرفتند و یک نبرد شجاعانه در ذهن و قلب تاریخ به یادگار گذاشتند.

زندگی این مرد چنان عزت‌مندانه بود که حتی بعد از وفات هم مایه‌ای وحدت و اتحاد در میان مردم شده است.

روز گذشته، جمعه 1 جدی مراسم تشییع جنازه او در منطقه‌اش «جنگان» در ولسوالی انجیل برگزار شد. در این مراسم شیعه و سنی و فرماندهان مبارزه علیه اشغال‌گری حضور داشتند. از جمله مولوی شیر احمد عمار مهاجر، رئیس ارتباط خارجه هرات.

مردم هرات شیعه و سنی مشترکا نماز جنازه برای فرمانده روزهای سخت شان ادا کرده و او را به خاک سپردند. آن‌چه اما زیباست ماندگاری خاطرات فرمانده میردادی برای مردم هرات است. فردی که حتی بعد از وفات حالا شده مایه‌ای وحدت و اتحاد مردمی که از گذشته تا کنون هزینه‌های سنگینی در راه مبارزه علیه اشغال‌گری داده‌اند.

 

آلبوم عکس از جریان تشییع جنازه فرمانده میردادی

 

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.