محبوبیت و جایگاه امام خمینی(ره) را در افغانستان نمی‌توان نادیده گرفت

در مراسمی که به مناسبت سال سی‌ام ارتحال امام خمینی(ره) در مسجد جامع صادقیه ولایت هرات برگزار شده بود، در مورد زوایای مختلف شخصیتی این رهبر دینی و سیاسی صحبت شد و به دلایل تجلیل و گرامی داشت از این امام در کشورهایی مثل افغانستان پرداخته شد.

مولوی سیداحمد آخوندزاده، رئیس شورای اخوت اسلامی ولایت هرات در این مراسم گفت: “امام خمینی(ره) به عنوان کسی شناخته می‌شود که ناجی روزهای دشوار در زمان اشغال کشورمان به دست شوروی بود.”

به بیان وی، در زمانی که درهای غرب و شرق به روی ملت مظلوم افغانستان بسته بود، این شعار “اسلام مرز ندارد” از امام خمینی بود که دلگرمی را برای مردم به وجود آورد.

او به این اعتقاد است که بنا بر دستورات اسلامی، هر مسلمانی که شکرگذار بنده خدا نباشد، شکرگذار خداوند هم نیست و به همین خاطر، مجاهدین و مردم جهادگر افغانستان، همواره مدیون حمایت‌های امام خمینی(ره) هستند.

از جانبی هم آیت‌الله علوی نژاد، مدرس علوم دینی در حوزه علمیه صادقیه هرات به زوایای علمی امام خمینی(ره) پرداخت.

به گفته او، عده زیادی این رهبر فرزانه را به عنوان یک رهبر سیاسی می‌شناسند ولی باید گفت که امام خمینی(ره) در عرصه‌های مختلف علوم دینی از جمله “فقه و اصول، رجال و…” مهارت فراوان و بالایی را داشته است.

آقای علوی نژاد این رهبر بزرگ دینی را آشنا و آگاه با علوم فلسفه هم عنوان کرد و گفت که این دانایی و درک در حالتی بود که خیلی از علمای دینی، فلاسفه را تکفیر می‌کردند اما ورود به فلسفه اسلامی را می‌توان مدیون این چنین شخصیت‌ها بود.

این روحانی سرشناس ولایت هرات در ادامه به محبوبیت‌های مردمی امام خمینی(ره) پرداخت و گفت: “این محبوبیت تنها منحصر به مردم کشور ایران نمی‌شود و بلکه دامنه آن تا نقاط مختلف ممالک اسلامی کشیده شده است.”

او معتقد است که این محبوبیت برخواسته از منش دینی و اسلامی بنیان گذار انقلاب اسلامی می‌باشد.

در این مراسم داکتر مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات هم با بیان واقعیت‌های سیاسی جهان، این شخصیت بزرگ را آورنده تحولات عمده در صحن سیاست جهان عنوان کرد.

وی همچنین مطرح کرد که زوایای دینی شخصیت امام خمینی(ره) برای عده زیادی از مسلمانان جهان که مقلد شان هستند، غیر قابل پنهان کردن است.

باید پذیرفت که شخصیت دینی و سیاسی این رهبر در افغانستان غیر قابل انکار است.

گفتنی است در این همایش بزرگ، شمار زیادی از علمای دینی، مجاهدین، فرهنگیان و مردم مومن ولایت هرات حضور داشتند.

این مراسم یکی از پرشورترین همایش‌های صادقیه ولایت هرات بوده است.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.