ما مدافع آزادی بیان، خبرنگاران و زنان فعال رسانه‌ای هستیم/ همه به کار خود برگردند

 رئیس تازه تقرر یافته ریاست اطلاعات و فرهنگ طالبان در هرات در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری وطن24 می‌گوید که هرات الگوی فرهنگی در کشور است و برای رشد و شکوفایی این فرهنگ و شناساندن آن به جهان باید تلاش همه‌جانبه شود.

مولوی نعیم‌الحق حقانی، رئیس اطلاعات فرهنگ طالبان همچنین می‌افزاید: “هرات شهر اولیاء و بزرگان و یک فرهنگ مشترک برای تمام مردم افغانستان است و “امارت اسلامی” برای زنده کردن این شهر و معرفی آن به جهان تلاش خواهد کرد.

او گفت برای این کار نیاز است همه‌ی اقشار فرهنگی و مدنی در هرات در کنار هم و بدون هیچ “دلهره‌ی” تلاش کنند تا عظمت و شکوه تاریخی هرات همچنان مثل گذشته زنده شود.

آقای حقانی در ادامه همچنین می‌گوید در عصر فعلی نیاز اصلی مردم و حکومت‌ها برای شناساندن فرهنگ شان به دیگران این است که از رسانه‌ها بهترین استفاده را ببرند.

او مشخصا نقش فضای مجازی در این عرصه برازنده عنوان کرد و گفت “تلاش کنیم تا فضای مسموم مجازی در افغانستان تبدیل به بلندگویی برای معرفی جاذبه‌های فرهنگی کشور مان باشد.”

به بیان وی “امارت اسلامی” در هرات به شبکه‌های تلویزیونی، خبرگزاری‌ها و دیگر رسانه‌ها اجازه فعالیت داده و امید است در چارچوپ قوانین و ارزش‌های فرهنگی_اسلامی کشور فعالیت شود.

او اضافه کرد رسانه چشم و گوش مردم و حکومت‌ها است و فعالیت آنان هم یک نیاز جدی برای بررسی چالش‌ها و دست‌آوردهای یک مملکت به شمار می‌رود.

از سویی هم، رئیس اطلاعات و فرهنگ هرات در پاسخ به سوالی در باره آزادی بیان و تعریف امارت اسلامی از آزادی بیان گفت که “آزادی بیان در اسلام یک اصل است و امارت اسلامی به این مهم توجه جدی دارد.”

وی گفت که اساسا این یک نیاز است که مردم در تحت حاکمیت نظام، بتوانند در باره مشکلات، چالش‌ها و فرصت‌ها، اتنقاد کنند، رسانه‌ها گزارش‌های انتقادی کار کنند و در کل یک رابطه دوسویه بین دولت و ملت بدون ترس و نگرانی وجود داشته باشد.

به گفته آقای حقانی آزادی بیان که در بیست سال گذشته در افغانستان رواج یافته اکثرا با تحقیر، توهین و برخی چالش‌های دیگر روبرو بوده که “امارت اسلامی” با درک مشکلات، راه‌ها و برنامه‌های مناسبی برای رفع این چالش در پیش خواهد گرفت.

از جانبی هم، وی در باره پلان امارت اسلامی در مورد خبرنگاران در و فعالان رسانه‌ای در هرات افزود که همه به شمول زنان می‌توانند در هر بحشی که تخصص یافته، تحصیل کرده فعالیت کنند اما ین مهم است که در زیر حاکمیت اسلامی، عزت و شرف زهمه به شمول بانوان حفظ شود.

او گفت “امارت اسلامی برای همه این‌ها طرح‌های راهبردی دارد و به زودی به معرض عموم قرار خواهد گرفت.”

این درحالیست که از یک هفته به این طرف، ریاست اطلاعات و فرهنگ هرات توسط مولوی نعیم‌الحق حقانی، سرپرستی می‌شود.

او علاوه بر این گفتگو در برنامه‌های مختلفی اطمینان از فعالیت خبرنگاران و رسانه‌ها داده‌است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.