لغو آزادی سقط جنین در آمریکا و واکنش‌های گسترده به این حکم

دیوان عالی آمریکا روز گذشته بر خلاف حق زنان برای سقط جنین که از ۵۰ سال پیش در قانون اساسی این کشور تصریح شده بود، رأی داد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، بین‌الملل – حکم دیوان عالی آمریکا به هر یک از ایالت‌ها اختیار می‌دهد قوانین خود برای تعیین اینکه سقط جنین در چه مواردی مجاز و در چه مواردی غیرقانونی است را انتخاب کنند.

پایگاه خبری سی‌ان‌بی‌سی نوشته انتظار می‌رود نزدیک به نیمی از ایالت‌ها سقط جنین را غیرقانونی اعلام کنند یا برای آن محدودیت‌های جدی وضع کنند. ایالت‌های دیگر احتمالاً قوانین آزادتری در این حوزه در پیش بگیرند.

این حکم دیوان عالی آمریکا به سرعت با واکنش‌های گسترده همراه شد و بسیاری از فعالان سیاسی در آمریکا از آن انتقاد کردند.

حکم به سقط جنین یک روز بعد از حکم جنجالی دیگری از سوی دیوان عالی آمریکا برای آزادی حمل سلاح در اماکن عمومی صادر شد.

این دیوان روز گذشته در حکمی اعلام کرد که آمریکایی‌ها حق حمل سلاح در اماکن عمومی را دارند.

با آنکه قوانین آزادی حمل سلاح در آمریکا بعد از وقوع دو تیراندازی کور در این کشور در ماه گذشته میلادی به شدت زیر تیغ انتقادات قرار گرفته، دیوان عالی با صدور حکم پنجشنبه جانبداری‌اش را از گروه‌هایی که معتقدند قانون اساسی آمریکا به شهروندان حق مالکیت و حمل سلاح می‌دهد اعلام کرده است.

فرماندار نیویورک حکم دیوان عالی آمریکا را “روزی سیاه” توصیف کرد. در مقابل، انجمن اسلحه آمریکا اعلام کرده که در دادگاه برنده شده است.

ماه پیش یک نوجوان ۱۸ ساله بعد از ورود به مدرسه ابتدایی “راب” در شهر “اوالد” در ایالت تگزاس ۱۹ دانش‌آموز و دو معلم را به قتل رساند.

این یکی از مرگبارترین خشونت‌های مسلحانه‌ای است که در طول تاریخ در مدارس و دانشگاه‌های آمریکا به وقوع پیوسته است. طی سال‌های گذشته ده‌ها تیراندازی در مدارس آمریکا به وقوع پیوسته، اما شمار افراد کشته‌شده در این حوادث تا کشتار جمعی سال ۱۹۹۹ در دبیرستان کالمبین در ایالت کلرادو تک‌رقمی بود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.