قسط اول پول‌های منجمد شده افغانستان را آزمایشی آزاد کنید

به گزارش خبرگزاری وطن24، به نقل وبسایت رسمی گروه بین المللی بحران، این گروه مطالعاتی در گزارشی زیر نام “فراتر از کمک‌های اضطراری؛ جلوگیری از فاجعه انسانی در افغانستان” گفته‌است که امریکا و متحدانش باید راه‌هایی برای تزریق نقدینگی به بازارهای ارز افغانستان پیدا کنند.

در این گزارش آمده‌است که واشنگتن بخشی از  پول‌های منجمد شده بانک مرکزی افغانستان را به عنوان قسط اول به صورت آزمایشی برای نظارت بر اثرات ناخواسته آزاد ‌کند.

به گفته گروه بین‌المللی بحران، این کار به بانک مرکزی افغانستان اجازه می‌دهد تا ارزش پول ملی کشورش را تنظیم و مانند دولت پیشین دالر را به حراج بگذارد.

در گزارش این گروه آمده است که اگر دولت بایدن قصد انجام این کار را ندارد، به عنوان یک راه حل موقتی، مبادلات ارزی زیر نظارت بانک جهانی یا یک نهاد سازمان ملل را در نظر بگیرد.

گروه بین‌المللی بحران با اشاره به این که اعتبار کشورهای غربی با عقب نشینی “وحشتناک” لکه دار شده است، افزوده که تحریم‌های اقتصادی، آسیب پذیرترین افغان‌ها را متضرر خواهد کرد.

در این گزارش آمده که  در کنار کمک‌های اضطراری، “کشورهایی که با طالبان جنگیدند”، برای جلوگیری از شکست دولت و گرسنگی جمعی باید تصمیم بگیرند.

نزدیک به چهار ماه می‌شود که امریکا در حدود 10میلیارد دالر از دارایی‌های افغانستان را منجمد ساخته است.

در حال حاضر، افغانستان با بحران نقدینگی مواجه است و در این مدت کارمندان دولتی معاش دریافت نکرده‌اند.

از طرف دیگر، ارزش پول ملی افغانستان در برابر دالر همچنان در حال کاهش است. بهای یک دالر در بازارهای افغانستان نزدیک به 100 افغانی شده است.

این امر سبب شده که قیمت مواد اولیه در بازارهای کشور بالا برود و بسیاری از مردم توان خرید اجناس مورد نیاز خود  را از دست بدهند که در نتیجه آن گرسنگی و فقر روزافزون خواهد شد.

با آنکه مقامات امارت اسلامی تلاش‌های زیادی در زمینه آزادسازی پول های منجمد شده افغانستان کرده‌اند اما ایالات متحده می‌گوید که این پول‌ها را در اختیار افراد تحریم‌شده قرار نخواهد داد.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.