عامل اصلی دو تحلیف در افغانستان امریکا است

حامد کرزی رییس جمهور پیشین افغانستان می‎گوید که عملکرد تحقیر آمیز و تفرقه افگنانه امریکا در برابر مردم افغانستان سبب انجام دو تحلیف در افغانستان شده است.

دفتر مطبوعاتی آقای کرزی با نشر اعلامیه‌ای گفته که وضعیت نگران کننده کنونی کشور نتیجه سیاست و عملکرد تحقیرآمیز و تفرقه افگنانۀ ایالات متحده امریکا در برابر مردم افغانستان می‌باشد.

آقای کرزی افزوده، اثبات این ادعا در اعلامیۀ شب گذشتۀ وزارت امور خارجه امریکا در مورد مراسم تحلیف دوگانه افغانستان است. در صورتیکه امریکا حقیقتاً خواهان حل بحران بوجود آمده می‌بود، می‌توانست با اقدام سازنده و به موقع قبل از برگزاری مراسم تحلیف، مانع تفرقه و بی‌ثباتی سیاسی ناشی از آن گردد.

او گفته، “من در تمامی ملاقات‌های چند ماه اخیر که با مقامات امریکا، بخصوص نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان داشتم، نگرانی عمیق خود را از عدم صداقت و شفافیت عملکرد آن کشور در مورد چگونگی پیشبرد پروسه‌ انتخابات و بخش‌هایی از روند صلح ابراز داشته، به تکرار تأکید نموده‌ام که باید نتیجۀ انتخابات و گفتگوهای صلح منتج به تحکیم وحدت ملی و سلامت کشور شده و همچنین باعث ثبات و ایجاد یک حکومت مشروع و مقتدر ملی گردد.”

به گفته او، وضعیت کنونی ایجاب می‌کند که مردم افغانستان با اتحاد و هوشیاری تمام و با اشتراک مساعی در خنثی نمودن دسایس خارجی که سلامت، ثبات و وحدت ملی کشور را تهدید می‌کنن یکجا موقف گیری نموده افغانستان را نجات دهند.

این در حالی است که به تاریخ 19 حوت محمداشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله به گونه جداگانه مراسم تحلیف در ارگ و سپیدار برگزار کردند. سازمان ملل، دولت امریکا، اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دخیل در مساله افغانستان از مراسم تحلیف محمد اشرف غنی حمایت کرده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.