طالبان به تعهدادت خود عمل نکنند، امریکا روند خروج سربازن خود را از افغانستان به تأخیر خواهدانداخت

 

جنرال کنیت مکنزی فرماندۀ قوماندانی مرکزی ایالات متحده می‌گوید، طالبان به تعهد خود در مورد کاهش خشونت در افغانستان پایبند نبوده‌اند.

جنرال مکنزی در نشست خبری در مقر وزارت دفاع ایالات متحده به خبرنگاران گفت با در نظرداشت موافقت‌نامه میان امریکا و طالبان میزان حمله های این گروه در افغانستان “بسیار زیاد” است.

اما مکنزی گفت که طالبان بر شهرها، نیروهای ایالات متحده و ائتلاف حمله نمی‌کنند و تنها بر قرارگاه های نیروهای افغان در مناطق دور افتاده حمله می‌کنند.

او افزود: “فکر نمی‌کنم آنچه که طالبان انجام می‌دهند مطابق با هر راهی برای رسیدن به توافق نهایی با حکومت فعلی افغانستان باشد. آن حملات باید به طور چشم‌گیر کاهش یابد. در افغانستان هرگز وضعیت بدون خونریزی نخواهیم داشت. همانطور که می‌دانید بخش‌های در افغانستان هست که احتمالاً فکر می‌کنند هنوز روس‌ها آنجا هستند. بنابر این وضعیت هرگز عالی نخواهد بود. اما باید خشونت از آنچه که فعلاً هست کاهش یابد.”

یک روز پیشتر، جنرال مکنزی هنگام گواهی دادن به کانگرس ایالات متحده هشدار داد که اگر طالبان به وعده‌های شان عمل نکنند، ایالات متحده روند خروج نظامیان خود را از این کشور به تأخیر خواهد انداخت.

زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان هم در دهم مارچ در توییتر خود نوشت: “با وجود نشانه های پیشرفت، سطح خشونت‌های طالبان هم‌چنان بلند باقی مانده.” او گفت، انتظار دارند که طالبان به تعهدات شان عمل کنند.

ایالات متحده و طالبان در ۲۹ فبروری در دوحه پایتخت قطر موافقت‌نامۀ را امضاء کردند که به اساس آن ایالات متحده در بدل ضمانت‌ها در کار مبارزه با تروریزم از جانب طالبان، ظرف ۱۳۵ روز شمار نیروهایش را در افغانستان به ۸۶۰۰ کاهش خواهد داد. در حال حاضر، ایالات متحده بیش از ۱۲ هزار نیرو در افغانستان دارد.

چند روز بعد از امضای موافقت‌نامه، طالبان گفتند دیگر بر نیروهای بین‌المللی در افغانستان حمله نمی‌کنند، اما این گروه از آغاز حمله هایش بر نیروهای افغان خبر داد.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.