صلح با عزت می‌خواهیم نه با ذلت

به گزارش خبرگزاری وطن24، حجت الاسلام والمسلمین احمد‌علی جبرئیلی، خطیب نماز جمعه مدرسه صادقیه هرات می‌گوید: “از صلحی که منافع ملت و دولت افغانستان در آن باشد حمایت می‌کینم؛ صلحی که در آن منافع کشورهای دیگر تأمین شود اما منافع افغانستان به خطر مواجه شود پذیرفتنی نیست.”
وی افزود مردم کشور صلح با عزت می‌خواهند نه صلح با ذلت که آینده کشور را به خطر مواجه کند.

خطیب نماز جمعه مدرسه صادقیه هرات همچنان اضافه کرد اول باید طالبان آتش بس کنند بعد در کابل دفتر ایجاد نمایند طوریکه “گلبدین حکمتیار” چنین کرد.
او گفت علت اینکه چرا امریکا این قدر در روند صلح عجله دارد گرفتاری‌های خود امریکا در منطقه می‌باشد.
آقای جبرئیلی یادآور شد نیروهای خارجی در افغانستان سالانه تا 60 میلیارد دالر برای امریکا هزینه دارد که این همه مصرف را امریکا به زیان خود می‌بیند.
خطیب مسجد جامعه صادقیه خاطر نشان کرد نه تنها که امریکا در افغانستان این رقم را مصرف نمی‌کند بلکه برای نیروهای افغان و دیگر برنامه‌های انکشافی هم کمک می‌کند.
وی افزود جنگ افغانستان طولانی ترین جنگ خارجی امریکا بوده و این جنگ نامعلوم امریکا را خسته کرده است.
وی درباره پاکستان افزود دولت پاکستان قصد گرفتن امتیاز را از دولت افغانستان در روند صلح دارد.
او گفت بنابر گزارش‌های که وجود دارد دولت پاکستان پنج شرط را برای حکومت افغانستان پیشنهاد کرده است.
به نقل از او اگر دولت مردان افغانستان شرط‌های را که پاکستان گذاشته قبول کند در آینده پیامده‌های بدی را به دنبال خواهد داشت.
در نشست مسکو با موضوع صلح که از طرف افغانان مقیم کشور روسیه برگزار شده بود شماری زیادی از سیاسیون کشور خارج از دایره دولت شرکت کرده و با نمایندگان طالبان برای رسیدن به صلح مذاکره نمودند.
در همین حال دولت افغانستان هم در مورد برگزاری این نشست واکنش نشان داده می‌گوید: “نشست‌های بدون حضور نمایند‌گان دولت جنبه اجرایی ندارد.”

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.