شاه علی‌اکبر شهرستانی، نویسنده برجسته افغانستان درگذشت

شاه علی‌اکبر شهرستانی، از محققان و نویسندگان  مطرح افغانستان در گذشت. اعضای خانواده‌‌اش در کابل گفته‌اند که آقای شهرستانی در لندن چشم از جهان بسته است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، علی‌احمد شهرستانی، پسر این نویسنده و محقق کشور در صفحه‌ی فیس‌بوک خود نوشته است که او روز (یک‌شنبه، ۱۴ عقرب) ساعت ۴:۳۵ دقیقه به وقت محلی «در عالم غربت، دور از میهن و دور از فرزندان خویش» درگذشت.

مرگ آقای شهرستانی با واکنش‌هایی از سوی چهره‌های سیاسی و فرهنگی کشور مواجه شده و اکثریت از او به عنوان یک چهره تاثیرگذار در تاریخ ادب و فرهنگ افغانستان یاد کرده‌اند.

عباس بصیر، وزیر پیشین تحصیلات عالی افغانستان به روزنامه اطلاعات روز گفته که «پروفیسور شهرستانی» بین سال‌های ۱۳۴۰ تا ۱۳۵۰ خورشیدی در دانشگاه کابل زبان و ادبیات فارسی دری، عربی، فرانسوی و انگلیسی را تدریس می‌کرد و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۶ خورشیدی، رییس دانشکده‌ی ادبیات دانشگاه کابل بود.

محمدقاسم وفایی‌زاده، وزیر پیشین اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز نوشته است که «پروفیسور شهرستانی از پیشگامان تحقیق علمی در حوزه‌ی تاریخ و ادبیات در کشور است و شنیده‌ام که بیش از ۱۳۰ اثر در عرصه‌ی تاریخ و ادب به‌شمول یادداشت‌های سیاسی از خود برجای مانده است».

استاد پروفیسور شاه‌ علی‌اکبر شهرستانی متولد ۱۳۰۸ ه.ش در قریۀ باغ ولسوالی میرامور ولایت دایکندی بود.

دورۀ مکتب را در مکتب نظامی در کابل خواند. سپس وارد دانشگاه شد و لیسانسش را در رشتۀ ادبیات از دانشگاه کابل گرفت. برای ادامۀ تحصیل دو بار به کشور فرانسه رفت و ماستری و دکترایش را از دانشگاه سوربن فرانسه در رشته‌های فلسفه و جامعه‌شناسی گرفت.

«تأثیر ادب دری بر ادبیات فرانسه»، «هجو در ادبیات زبان دری»، «چگونه ترجمه باید کرد؟»، «تاریخ هزاره (دو جلد)»، «قاموس لهجۀ دری هزاره‌گی»، «یادداشت‌ها»، «تاریخ مالیۀ دولت در چهل سال» و… از جمله آثار ماندگار این ادیب نام‌دار تاریخ افغانستان است.

 

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.