سویدن مجوز رسمی اهانت به قرآن کریم را داد

اهانت مجدد به قرآن کریم از سوی کشور سویدن به بهانه آزادی بیان و بی احترامی به عقاید میلیاردها مسلمان در سرتاسر جهان با واکنش‌های جهانی رو به رو شد.

روز گذشته چهار شنبه (28 جون، 7 سرطان) سویدن اجازه داد تا یک فرد خارج از مسجد استکهلم به قرآن کریم اهانت کند و آن را بسوزاند.

در پی چنین کاری در ایام عید قربان اعتراضات جهانی را به دنبال داشت.

ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پی این کار اعلام کرد که در این کشور اهانت به کتاب آسمانی قرآنی کریم جرم شمرده می‌شود.

وی عنوان کرد که اهانت به قرآن کریم اهانت به میلیارد‌ها انسان مسلمان است.

در همین حال، کشورهای اسلامی بارها از سران سویدن خواسته‌اند که از این چنین اقدامات توهین آمیز و خدشه وارد کردند به عقاید میلیارد‌ها انسان جلوگیر کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اهانت به قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد.

او در واکنش به مجوز و چراغ سبز داده شده از سوی سوئد به اسلام ستیزان برای تکرار اهانت به قرآن کریم گفت: «زمینه سازی برای تکرار هتک حرمت مقدسات آسمانی بویژه همزمان با ایام مقدسه امت اسلامی و نیز تجمع میلیونی مسلمانان در کنگره جهانی حج، اقدامی تحریک آمیز، نسنجیده و غیر قابل قبول است».

وی با اشاره به تلاش‌های جامعه بین‌المللی و مجامع حقوق بشری برای ارتقای احترام به ادیان و مذاهب و آموزه‌های اصیل دینی تصریح کرد اهانت به کتب آسمانی مصداقی از خشونت گرایی و نفرت پراکنی و مغایر با ارزش‌های اصیل حقوق بشر است.

کنعانی اعلام کرد دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران همانند سایر مسلمانان و آزاداندیشان جهان چنین اهانتی را برنمی‌تابد و به شدت آن را محکوم می‌کند.

وزارت خارجه اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد، سوزاندن قرآن کریم یک اقدام نفرت‌ انگیز و مظهر اسلام‌هراسی است که به خشونت و توهین به ادیان دامن می‌زند و نمی‌توان آن را به هیچ وجه به عنوان آزادی بیان تلقی کرد.

اردن خواستار توقف این گونه رفتارها و اقدامات غیرمسئولانه، لزوم احترام به نمادهای مذهبی و توقف اعمالی که به نفرت و تبعیض دامن می‌زند، شد.

«هاکان فیدان» وزیر امور خارجه و«عمر چلیک» سخنگوی حزب عدالت و توسعه ترکیه این اقدام دولت سویدن را محکوم کردند.

فیدان روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «اجازه دادن به این اقدامات اسلام هراسانه ضد مسلمانان به بهانه آزادی بیان غیرقابل قبول است».

در بیانیه وزارت خارجه یمن آمده است: هتک حرمت به قرآن یک جنایت کاملا غیرقابل قبول و تحریک آمیز نژادی است و دولت سویدن مسئول این جنایت است که به هیچ وجه به آزادی عقیده و بیان که کشورهای غربی آن را تکرار می‌کنند، ارتباطی ندارد.

وزارت خارجه یمن افزوده است: این اقدام غیرمسئولانه اقدامی تحریک آمیز علیه بیش از دو میلیارد مسلمان در قاره‌های مختلف جهان است و نتیجه گسترش مداوم گفتمان پوپولیستی بر اساس نفرت پراکنی در اروپا بر اساس اعتقاد، نژاد یا مذهب است.

دو هفته پس از آنکه دادگاه تجدیدنظر سویدن ممنوعیت اعلام شده توسط پولیس این کشور را برای تظاهراتی که برای سوزاندن قرآن سازماندهی شده بود، رد کرد، پولیس مجوز تظاهراتی را صادر کرد که برگزارکننده این تظاهرات روز چهارشنبه مصادف با عید قربان مسلمانان، یک نسخه از قرآن را سوزاند.

در سال‌های اخیر برخی از کشورهای اروپایی و به خصوص سویدن صحنه تعدی و هتک حرمت مقدسات مسلمانان بوده است.

در سایه حمایت پولیس سویدن، راست گرایان افراطی اقدام به آتش زدن قرآن کریم کرده و اعتراض‌های مسلمانان نیز با سرکوب روبرو شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.