سفر مسئولان اداره فرهنگ فراه به مناطق تاریخی این ولایت در سایه‌ای بی‌توجهی‌ها به بناهای تاریخی

 

سفر مسئولان اطلاعات و فرهنگ فراه به ولسوالی پشت‌رود؛ یکی از مناطق مهم که در خود آثار ارزشمند تاریخی جای داده است.

این سفر در سایه‌ای بی‌توجهی‌ها به مکان‌های تاریخی و فرهنگی این ولایت، روزنه‌ای امیدواری بعد از سال‌ها فراموشی و تخریب بخش بزرگ از آبدات تاریخی این ولایت به میان آورده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، مولوی عبدالحی سباوون، رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت فراه هدف از این سفر را « بازدید از مکان‌های تاریخی، جلوگیری از غصب این مناطق و حفظ و نگهداری عنوان کرده است.»

وی همچنین از مردم این ولسوالی خواسته تا از کندن‌کاری در ساحات تاریخی دست بردارند.

این مقام محلی فراه با دیدن از تپه‌ی کهنه و برخی دیگر مناطق کهن ولسوالی پشت‌رود بر توجه به نگه‌داری آثار تاریخی تاکید کرده است. «ارزش این بنای تاریخی باستانی بسیار بالاست و نشان می‌دهد مدنیت و زندگی در این‌جاها از گذشته‌های بسیار دور بوده است.»

از جانبی‌هم، برخی محدودیت‌ها و هشدارهای هم از سوی مقامات محلی فراه به مردم و قاچاقیان آثار باستانی ابلاغ شده است.

آقای سباون گفته در صورت کندن‌کاری غیر قانونی صورت گیرد و یا هم اثری از آثار باستانی به سرقت برده شود، با متخلفان به صورت قانونی و جدی برخورد می‌شود.

در ادامه آقای سباوون علاوه کرد که برای مصونیت این بناها در برابر بلایای طبیعی وزارت اطلاعات و فرهنگ برنامه‌های قابل توجهی دارد.

بناهای تاریخی معرف تاریخ کهن آریانا و خراسان قدیم است که در اثر بی‌توجهی‌ها به تدریج زو به زوال رفته و برخا فقط نام از مکان‌های تاریخی باقی مانده است.

در همین راستا، فرهاد ایوبی، آمر فرهنگ و گردشگری فراه گفت: «در مورد برخی از بناها، اماکن و تفریح گاهای باستانی در ولایت فراه منابع موثق وجود ندارد که قدامت تاریخی آنها را واضح کند.»

آقای ایوبی افزود که در این ولایت 42 بنا تاریخی وجود دارد که 22 بنای تاریخی در وزارت اطلاعات و فرهنک کشور به ثبت رسیده است.

از جمله مناطق ثبت شده در وزارت اطلاعات و فرهنک تپه باستانی شهر کهنه ولسوالی پشت‌رود می‌باشد.

آقای ایوبی برای ثبت و احیای بناهای تاریخی از وزارت اطلاعات و فرهنک درخواست شده است اما تا کنون پاسخی در این باره داده نشده است.

ولایت فراه ولایتی در غرب افغانستان که از غرب با کشور ایران، از شمال با ولایت هرات، از جنوب با ولایت نیمروز، از جنوب شرق با ولایت هلمند و از شرق با ولایت غور همسایه است.

این ولایت در ۴۸۰ کیلومتری شهر کابل قرار گرفته است و حدود ۲۹۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور ایران دارد.

این شهر تاریخی در گذشته توسط شاهان، قلعه‌های را ساختند.

برخی از این قلعه‌ها بیشتر از دو هزار سال قدمت تاریخی را دارند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.