سالروز شهادت جوادالائمه؛ شخصیت که در کودکی به امامت رسید و در جوانی شهید شد

سی‌اُم ذی‌القعده، مصادف است با سالروز شهادت نهمین اختر تابناک ولایت و امامت حضرت جواد (ع)؛ شخصیت که به سخاوت‌مندی و بخشش معروف بوده و در میان مسلمانان جایگاه ارزشمندی دارد.

به گزارش خبرگزرای وطن24، امروز دوشنبه 29 جوزا، مصادف است با سالروز شهادت جواد‌الائمه (ع).

آن حضرت را با نام «جواد» می‌شناسند. این لقب از واژه «جود» گرفته شده است و به معنای بخشنده و ایثارکننده در راه خدا و خلق آمده است. امام جواد علیه السلام دست بخشنده و بصیرت کامل در راه شناسایی نیازمندان داشت و مردم از عطایا و عنایات و مهر و محبت‌های او بهره‌ها می‌جستند.

دوران زندگانی امام جواد علیه السلام از برهه‌های حساس در تاریخ پر فراز و نشیب مسلمانان است. پس از شهادت امام رضا علیه السلام ، از آن جا که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت نگسلد، حضرت امام جواد علیه السلام در خردسالی و در هفت یا هشت سالگی زمام قافله امت را به دست گرفت.

امام جواد نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده این مسئله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آن جا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید. وی به مدت ۱۶ سال امامت را بر عهده داشت و مکتب علمی، اجتماعی شیعه را جلوه خاص بخشید.

تاریخ شهادت امام جواد (ع) برابر با آخرین روز ماه ذیقعده سال ۲۲۰ هجری قمری است. از این رو این مناسبت در سال‌های شمسی متغیر است و امسال تاریخ شهادت امام جواد در سال ۱۴۰۲ برابر با روز دوشنبه ۲۹ جوزا قرار گرفته است.

امام جواد علیه السلام در آخرین شب زندگی فرمود: «من امشب می‌میرم. ما امامان، کسانی هستیم که هرگاه خداوند برایمان دنیا را نخواهد، به سوی خدا منتقل می‌شویم».

امام جواد 16 یا 17 سال امامت کرد که با حکومت مأمون عباسی و معتصم عباسی همزمان بود. براساس نقل بیشتر منابع، امام جواد(ع) در آخر ذی‌القعده سال ۲۲۰ق در ۲۵ سالگی مسموم و به شهادت رسید. در میان امامان شیعه، وی جوان‌ترین امام در هنگام شهادت بوده است. او در کنار جدش موسی بن جعفر(ع) در مقبره قریش در کاظمین به خاک سپرده شد.

از سالروز شهادت این امام همام در کشورهای مختلف از جمله افغانستان با برپایی مجالس عزداری بزرگداشت می‌شود.

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.