سازمان نجات کودکان: حدود هشت میلیون کودک در افغانستان با بحران گرسنگی مواجه است

سازمان نجات کودکان در گزارش گفته است که حدود هشت میلیون کودک در افغانستان یا از هر سه کودک یک کودک، در حالی وارد سال ۲۰۲۴ میلادی می‌شوند که با سطح بحرانی گرسنگی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، این نهاد در گزارشی که روز چهاردهم سپتامبر (۲۳ قوس) منتشر کرده، نوشته است پیش‌بینی می‌شود که قبل از ماه مارچ سال آینده‌ی میلادی، ۱۵.۸ میلیون نفر در افغانستان ناامنی غذایی شدید را تجربه کنند که ۷.۸ میلیون آنان کودکان هستند.

ارشاد ملک، رییس‌دفتر سازمان نجات کودکان در افغانستان گفته است: «گرسنگی همراه با هوای بسیار سرد در بخش وسیعی از افغانستان، وضعیت خطرناکی را برای افغانستان ایجاد می‌کند».

او افزوده است که نیازهای غذایی آنان باید برآورده شود. او همچنین از کمبود بودجه هشدار داده و گفته است که بر اثر کمبود بودجه، هر روز زندگی افراد به خطر می‌افتد.

سازمان نجات کودکان گفته است که «شرایط فزاینده‌ی یخ‌بندان» جوامعی را که قبلا از خشک‌سالی، زمین‌لرزه و دشواری‌های اقتصادی آسیب دیده‌اند، تهدید می‌کند.

این نهاد با استناد به گزارش سیستم جهانی نظارت بر گرسنگی (‌آی‌پی‌سی) گفته است که پیش‌بینی‌ می‌شود که در طول ماه‌های زمستان در افغانستان، شمار افرادی که با بحران یا سطوح اضطراری گرسنگی مواجه می‌شوند، افزایش یابد؛ هرچند که وضعیت نسبت به زمان مشابه در سال گذشته بهبود یافته است.

رییس این نهاد در افغانستان گفته است که علاوه بر تأمین مالی فوری برای رفع نیازهای اساسی بشردوستانه، ما باید شاهد تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به علل ریشه‌ای بحران گرسنگی در افغانستان باشیم؛ بحران ماشینی‌ای که ترکیبی از تغییرات اقلیمی، بی‌ثباتی اقتصادی، کمبود شغل و قیمت بالای مواد غذایی است.

ارشاد ملک گفته است که افغانستان «فاجعه‌ی پس از فاجعه» را تجربه می‌کند؛ سیل، زمین‌لرزه و خشک‌سالی زندگی کودکان را «ریشه‌کن» کرده است.

او افزوده است که افغانستان اکنون با فشار اضافی صدها هزار نفری که از ایران و پاکستان بازگشته‌اند، مواجه است و تأکید کرده که سال ۲۰۲۴ باید سال بهتری برای کودکان در این کشور باشد.

 

منبع خبرگزاری وطن
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.