سازمان عفو ملل از پاکستان خواست اخراج اجباری پناه‌جویان افغان را متوقف کند

سازمان عفو بین‌الملل بار دیگر از دولت پاکستان خواسته است که تصمیم خود مبنی بر اخراج پناه‌جویان بدون مدرک، از جمله 1.4 میلیون شهروند افغانستان را لغو کند و به قوانین بین‌المللی حقوق بشر پایبند باشد.

این سازمان امروز شنبه(6 عقرب) در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است که بیش از 1.4 میلیون پناه‌جوی افغانستانی بدون مدرک در خطر اخراج قریب‌الوقوع از پاکستان قرار دارند.

به‌گفته‌ی عفو بین‌الملل، اخراج این پناه‌جویان نقض حقوق بشری آنان است و نگرانی‌های جدی را در مورد ایمنی، رفاه و دسترسی اخراج‌شده‌ها به خدمات اولیه ایجاد می‌کند.

این سازمان افزوده است: «به ما بپیوندید تا از مقام‌های پاکستانی آن دولت بخواهیم فورا تصمیم خود را لغو کنند و به قوانین بین‌المللی حقوق بشر پابند باشند.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز روز گذشته از دولت پاکستان خواسته بود که برای جلوگیری از یک فاجعه‌ی بشری، اخراج اجباری شهروندان افغانستان را متوقف کند.

راوینا شمدسانی، سخن‌گوی کمیساریای عالی حقوق بشر در بیانیه‌ای گفته است که این نهاد از اعلام پاکستان مبنی بر این‌که قصد دارد اتباع خارجی «بدون مدرک» را اخراج کند، بسیار نگران است.

ملاله یوسف‌زی، فعال حقوق‌‌ بشر و برنده‌ی جایزه صلح نوبل از دولت پاکستان خواست که در «سیاست عجولانه‌‌ی اخراج دسته‌جمعی» پناه‌جویان اهل افغانستان تجدید نظر کند.

خانم یوسف‌زی شب گذشته (جمعه، ۵ عقرب) با نشر پستی در ایکس نوشته است که «پناه‌جویان افغانستان، کودکان، زنان، مردان و کهن‌سالان مستحق حمایت، عزت و امنیت هستند، نه چالش‌ها و آزار و اذیت بیشتر.»

کابینه موقت پاکستان تصمیم گرفته تا تمامی پناه‌جویان بدون مدرک معتبر را از این کشور اخراج کند.

 

منبع خبرگزاری وطن24
توسط عبدالله اخلاقی
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.