زنگ خطر فروپاشی بناهای تاریخی لاش و جوین فراه

مسئولان محلی ولایت فراه در بازدید از آبده‌ها باستانی ولسوالی لاش و جوین این ولایت از تخریب و فرو پاشی این اماکن ابراز نگرانی کردند و از مردم خواستند در کنار حکومت برای محافظت و نگهداری آبده‌های با قدامت تلاش کنند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، محمد عبدالحی سباوون، رئیس اطلاعات و فرهنگ فراه در یک سفر رسمی که به ولسوالی لاش و جوین داشته از آبده‌های تاریخی این ولسوالی بازدید کرده است.

آقای سباوون هدف از سفر خود را بازدید، نظارت و بررسی از آبدات و محلات گردشگری و هم‌چنین بازدید از آبده‌های در معرض تخریب و کندن کاری شده عنوان کرده است.

او از باشندگان و مسئولان محلی این ولسوالی خواسته تا که در محافظت این آبادات تاریخی با دولت همکاری کنند زیرا بیشتر آبده‌های با قدامت این ولایت در معراض خطر انقراض قرار گرفته است.

وی افزوده است که این ولسوالی آبدات تاریخی با قدامت دو هزار ساله دارد و به دلیل عدم توجه مسئولان گذشته آسیب‌های جدی دیده است.

در ادامه، نعمت الله اسماعیل‌زاده مدیر حفظ میراث‌های فرهنگی اداره فرهنگ فراه گفت که در ولسوالی لاش و جوین این ولایت بیش از (۳۰) قلعه وجود دارد که یکی از آنها قلعه تاریخی «لاش‌جوین» می‌باشد.

این قلعه در کنار رود فراه موقعیت داشته و به گونه جدی تخریب و در معرض فرو پاشی قرار دارد. مدیر حفظ میراث فرهنگی فراه خواستار احداث دیوار استناری جهت جلوگیری از خطرات سیلاب در برابر این قلعه شده است.

آقای اسماعیل‌زاده می‌گوید: «ما در این زمینه چندین بار مکتوب به وزارت اطلاعات و فرهنگ فرستاده ایم، اما متأسفانه نتوانسته‌ایم پاسخی از آنان دریافت کنیم».

وی عنوان کرد محلات باستانی این ولسوالی به حفاظت بیشتری نیاز دارد و مردم و مقامات لازم است با دولت همکاری کنند.

از سویی‌هم، مسئولان ولسوالی لاش و جوین فراه تعهد کامل خود را نسبت به حفاظت و نگهداری از آبدات تاریخی این ولسوالی را داده و آمادگی کامل خود در این زمینه اعلان کردند.

مولوی مؤمن الله آصف، همچنین از تمامی نیروهای امنیتی و مردم ملکی در حفظ آبدات تاریخی این ولسوالی خواست که با گردشگران این محلات به خوبی رفتار کنند.

در ادامه، مولوی حق‌نما، فرمانده امنیه ولسوالی لاش جوین ولایت فراه گفت که به هیچ‌کس اجازه تخریب و حفاری اماکن تاریخی داده نخواهد شد.

وی همچنان افزود که گزمه‌های شبانه روزی توسط مقامات محلی و نظارت مردمان ملکی این ولسوالی بصورت دوامدار ادامه دارد.

ولایت‌های فراه از ولایت‌های تاریخی، با قدامت و مهمی کشور اما نسبت به نگه‌داری و حفاظت از بناهای تاریخی که در دل آن جا گرفته کم‌تر توجه شده است.

منبع خبرگزاری وطن
توسط روح‌الله حیدری
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.