زندانیان طالبان همچنان بلاتکلیف هستند

شورای امنیت ملی گفته که رهایی زندانیان طالبان که قرار بود دیروزاولین مرحله آن آغاز شود، به دلیل مشکلات تخنیکی به تاخیر افتاده است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی گفته که رهایی زندانیان طالب به خاطر بررسی فهرست زندانیان به تاخیر افتاده است.

آقای فیصل نیز در تویتی کوتاهی نوشته بود: “ما میکانیزمی را به برای پیشبرد روند صلح ایجاد کرده‌ایم. طالبان باید برای دریافت راه حل با ما یکجا کار کنند تا زندانیان این گروه رها شده و روند صلح به پیش برده شود.”

آقای فیصل تاکید کرده که هم اکنون توپ در میدان طالبان است؛ و این گروه باید تصمیم بگیرند که بخشی از مشکل باقی می‌مانند یا بخشی از راه حل (برای پایان جنگ در کشور) می‌شوند.

این در حالی است که قرار بود روند زندانیان طالبان روز گذشته با رهایی صد زندانی این گروه آغاز شود.

پیش از این رییس جمهور غنی فرمان داده بود که 1500 زندانی طالبان در مدت دو هفته و 3500 زندانی دیگر در جریان مذاکرات بین‌الافغانی به شکل تدریجی و مشروط از زندان‌ها رها شوند.

طالبان هرچند در به تازگی واکنشی در زمینه نشان نداده؛ اما پیش از این گفته بودند که رهایی مشروط زندانیان این گروه خلاف توافقنامه طالبان با امریکا است.

این گروه همچنین تاکید کرده بود که فهرست 5هزار زندانی به امریکا سپرده شده و دولت افغانستان باید مطابق به همان فهرست زندانیان این گروه را آزاد سازند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا از فرمان رییس جمهور غنی برای رهایی زندانیان طالبان استقبال کرده و از دو طرف خواسته که روند گفتگوهای صلح را آغاز کنند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.