زنان و دختران معلول در افغانستان مورد سوی استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند

دیدبان جهانی حقوق بشر در گزارش تازه‌اش می‌گوید که زنان و دختران معلول در افغانستان هنگام مراجعه برای دریافت خدمات در وزارتخانه‌ها، مورد سوی استفاده‌ی جنسی قرار می‌گیرند.

دیده‌بان جهانی حقوق بشر، در تازه‌ترین گزارش زیر نام«معلولیت، ضعف نیست: تبعیض و موانع پیش روی زنان و دختران معلول در افغانستان» گفت که دختران معلول در افغانستان با موانع زیادی مواجه اند.

در ادامه این گزارش آمده است: “مقام‌های دولتی افغانستان به زنان دارای معلولیت آزار و اذیت جنسی داده‌اند، از جمله هنگامی که به وزارتخانه‌ها برای مطالبه‌ی خدمات مراجعه کردند.”

در بخشی از این گزارش آمده است که زنان و دختران معلول افغان با محدودیت‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و برای دسترسی به نهادهای دولتی، بهداشت، و آموزش با تبعیض روبرو می‌باشند

همزمان این دیده‌بان جهانی حقوق بشر گفته است که 80 درصد افراد دارای معلولیت در افغانستان از رفتن به مکتب و دانشگاه محروم استند.

این سازمان حقوق بشری در عین حال از دولت افغانستان خواسته علاوه بر این، باید از حقوق همه افغان‌های معلول حمایت کند.

دهه‌ها جنگ و درگیری داخلی، نه تنها موجب کاهش شمار موسسات دولتی و شکست تلاش‌ها در شکل‌گیری نهادهای مدنی در افغانستان شده؛ بلکه بیش از یک میلیون شهروند معلول و با مشکلات حرکتی یا بینایی و شنوایی بر جا گذاشته است.

اما وزارت شهیدان و معلولان در واکنش به این گزارش می‌گوید که تاکنون هیچ سندی مبنی بر آزار و اذیت زنان و دختران در نهادهای دولتی وجود ندارد.

این نخستین بار است که از استفاده‌ی جنسی زنان و دختران معلول در افغانستان خبر داده می‌شود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.