روند بازگشت بیجاشدگان داخلی به ولایت‌های خود با رفتن 50 خانواده از هرات آغاز شد

رئیس عودت و مهاجرین هرات گفت این برنانه از طرف وزارت عودت و مهاجرین کشور به همکاری اداره محلی، نمایندگان شورای ولایتی، شورای علما و جامعه مدنی این ولایت از یک ونیم ماه قبل برنامه‌ریزی شده است.

به گزارش خبرگزاری وطن۲۴، احمد جاوید نادم، رئیس عودت و مهاجرین هرات می‌گوید: شش هزار خانواده بی‌جا شده در این ولایت از طرف این ریاست سرشماری و بایومتریک شده که قرار است به صورت دواطلبانه به ولایت‌هایشان فرستاده شوند.

وی بیان داشت بی‌جاشدگانی که سرشماری و بایومتریک شده‌اند هر روز به تعداد ۵۰ خانواده به مناطق اصلی‌شان فرستاده خواهند شد.

به گفته او، برای خانواده‌هایی که به صورت داوطلبانه به ولایت‌های خود باز می‌گردند، مبلغ ۲۰هزار افغانی داده خواهد شد.

آقای نادم یادآور شد مبلغ ۲۰ هزار افغانی به هر خانواده داوطلب از طریق بانک پرداخت می‌شود.

رئیس عودت و مهاجرین هرات گفت برای هر خانواده بی‌جاشده داخلی که به ولایت‌های خود می‌روند از پول در نظر گرفته شده هشت هزار افغانی کرایه راه و ۱۲ هزار افغانی هم برای تهیه مواد ساختمانی در نظر گرفته شده است.

به بیان او، بی‌جاشدگانی که امروز به مناطق اصلی‌شان فرستاده می‌شود از ولایت‌های بادغیس، غور و فاریاب می‌باشند.

آقای نادم، اضافه کرد بی‌جاشدگانی که قرار است امروز و روزهای آینده به مناطق اصلی‌شان بروند علت مهاجرت‌شان به این ولایت خشکسالی بوده اما حالا این مشکل رفع شده است.

به بیان او، تنها امسال۵۰ هزار خانواده بیجاشده در هرات به ثبت رسیده‌اند که این ریاست ۳۲ هزار آن را سرشماری کرده‌اند.

رئیس عودت و مهاجرین هرات ادامه داد از سال ۲۰۰۲ تاکنون تعداد مهاجران ساکن در این ولایت به ۱۵۸ هزار خانواده می‌رسند.

در همین حال عبدالرحمن مرادی، عضو شورای ولایتی هرات می‌گوید: برای انتقال مهاجرانی که دوطلبانه از این ولایت به ولایت و مناطق اصلی خود باز می‌گردند، مبلغ ۵۶ میلیون افغانی از طرف وزارت عودت و مهاجرین کشور در نظر گرفته‌ شده است.

وی بیان داشت این پول برای کسانی داده می‌شود که دواطلبانه از هرات به مناطق اصلی خود بروند.

این نماینده شورای ولایت هرات گفت خانواده‌هایی که از هرات به صورت دواطلبانه این ولایت را ترک می‌کنند بایمتریک شده می‌باشند و اگر هر زمان دیگر بخواهند دوباره به این ولایت بیایند برای‌شان کمک نخواهد شد.

آقای مرادی از دولت خواست باید بعد از این به بی‌جاشدگانی که به محل زندگی خود برگردانده می‌شوند در همانجا کمک صورت گیرد تا مهاجر نشوند.

این عضو شورای ولایت هرات رفتن مهاجران از این ولایت را دربهبود امنیت و کاهش جرایم مؤثر می‌داند.

از سویی هم گوارجان، یکی از بی‌جا شدگان ولایت فاریاب می‌گوید: از مدت یک سال است که به هرات مهاجر شده و در این مدت ریاست عودت و مهاجران این ولایت کمک‌های زیادی را به خانواده وی کرده است.

او گفت از یک سال به این طرف نماینده 150 خانواده بی‌جا شده در هرات بوده که از همکاری‌های دولت راضی می‌باشند.

به گفته شهروندان هرات، افزایش مهاجران همواره برای باشندگان این ولایت یک چالش جدی بوده و شهروندان همیشه خواهان انتقال این افراد به مناطق اصلی خود بودند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.