روسیه، افغانستان را دعوت به منطقه‌گرایی کرد

نماینده ویژه رییس‌جمهور روسیه برای افغانستان گفته که مسکو یک چارچوب تازه را برای توسعه رویکرد منطقه‌یی برای افغانستان پیشنهاد کرده است که در آن کشورهای هند، پاکستان، ایران، چین و روسیه شرکت خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری وطن24، به نقل از رسانه‌های ملی، ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رییس جمهور روسیه برای افغانستان در گفت‌وگو با نشریه «دی ویک» می‌افزاید که این چارچوب مانند نشست«جی ۵» خواهد بود.

به گفته او، این چارچوب در راستای توسعه رویکردهای منطقه‌یی مهم است.

او در این باره شرح داد: «برای توسعه رویکردی زیر نام منطقه‌یی، می‌خواهیم یک چارچوب بنیادی مانند “جی ۵” با هند، پاکستان، ایران، چین و روسیه بسازیم. ما به این باوریم که این می‌تواند ماشینی باشد نه تنها برای ایجاد اجماع منطقه‌یی، بلکه می‌تواند برای عملی کردن این اجماع کاری انجام دهد و برای حاکمان کنونی افغانستان روشن شود که باید به سخن ما گوش دهند.»

وی می‌‌افزاید که مسکو برای ایجاد این چارچوب تلاش می‌کند و چین نیز از این پیشنهاد پشتیبانی کرده است.

از سویی‌هم، معاون سخنگوی حکومت سرپرست می‌گوید از هر گامی که سبب گسترش بازرگانی، اقتصاد و نیرومند ساختن روابط افغانستان با جهان شود، ستودنی است.

بلال کریمی، معاون سخنگوی امارت اسلامی به طلوع نیوز گفت: «هر حرکتی که بتواند در ایجاد روابط اقتصادی، بازرگانی و روابط با امارت اسلامی افغانستان و نیز مردم افغانستان مفید باشد، گام مثبتی است.»

هرچند افغانستان عضویت شماری از سازمان‌های جهانی را دارد؛ اما نمایندگان امارت اسلامی در بسیاری از نشست‌های این سازمان‌ها دعوت نمی‌شود با آنهم از حرکت‌های مثبت کشورهای منطقه که به منافع افغانستان باشد استقبال کرده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.