روز جهانی آموزش؛ فعالان هرات خواهان توجه بیشتر حکومت به معارف کشور شدند

هم‌زمان با روز جهانی آموزش، فعالان هرات بر بهتر شدن روند تعلیم و تربیه و باز شدن مکاتب برای دختران تاکید می‌کنند. به‌گفته آنان، زیربنای یک جامعۀ قوی و قدرت‌مند، آموزش و پرورش درست است.

جواد صالح، از فعالان و فرهنگیان هرات در گفتگو با خبرگزاری وطن24 گفت: «در مساله آموزش و پرورش باید گام‌های اساسی و سازنده از سوی مسئولان برداشته شود و به این مساله حیاتی در کشور توجه جدی شود».

آقای صالح می‌گوید پویایی و تحرک سازنده کشور به آموزش سالم و قوی افراد آن جامعه بستگی دارد و در افغانستان با مودجودیت برخی چالش‌ها این مهم باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرند.

وی تصریح می‌کند که در شرایط فعلی افغانستان یکی از خواسته‌ها و نیازمندی‌های مهم جامعه، باز شدن دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها بروی دختران است. در حال حاضر قشر بزرگ جامعه از تعلیم و تحصیل محروم مانده که بیشتر شدن آن به غنامندی و پیشرفت افغانستان تاثیرات منفی می‌گذارد.

او از حکومت می‌خواهد با ارائه‌ طرح‌های اسلامی و مطابق با ارزش‌های اسلامی اجازه تحصیل به دختران را بدهد. تعیین یک چارچوب مشخص برای تحصیل دختران می‌تواند این بخش بزرگ جامعه را از انزوا بیرون کند.

به‌زعم آقای صالح، افغانستان نخبه‌های و فعالان زیادی در بخش‌های مختلف دارند که باید اقداماتی برای حمایت از آنان روی دست گرفته شود و گام‌های ارزشمندی برای نهادینه‌سازی علم در میان مردم برداشته شود.

از سویی‌هم، علی‌رضا خادمی، از فعالان دیگر هرات تاکید می‌کنند که آموزش امروز در اکثر کشورهای دنیا مساله اول است و این مسئله مهم در بیست سال گذشته آن چنان که باید، مورد توجه قرار نگرفت.

او اضافه می‌کند که حکومت فعلی طرح‌هایی را برای حمایت از مناطق محروم از آموزش روی دست گرفته و برای گسترش علم و ادب تلاش کند.

این درحالی است که سازمان ملل هم‌زمان با روز جهانی آموزش می‌گوید بخش بزرگ از دانش‌آموزان دچار مشکلات اقتصادی هستند.

برنامه جهانی غذا همزمان با «روز جهانی آموزش» اعلام کرد که بسیاری از کودکان در افغانستان گرسنه به مکتب می‌روند.

این سازمان امروز چهار شنبه (4 دلو) در صفحه ایکس خود نوشته که هر صبح به 700 هزار دانش‌آموز پسر و دختر در افغانستان بیسکویت مقوی توزیع می‌کنند. به گفته برنامه جهانی غذا، توزیع بیسکویت برای کودکان دانش‌آموز خانواده‌ها را تشویق می‌کند تا فرزندان ‌شان را به مکتب بفرستند.

 

گفتگوی صوتی با آقای صالح:

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.