رشد اقتصادی برای تاجران افغان؛ فاز اول بازار مشترک افغانستان و ازبکستان تکمیل شد

مسئولان ازبکستان گفته‌اند ساخت فاز اول بازار مشترک افغانستان و ازبکسشتان در خط مرزی میان دو کشور تکمیل شده و روند توزیع دکان‌ها در این بازار برای تاجران آغاز شده است.

خبرگزاری وطن24 – به نقل از آریانا نیوز، کار باقی مانده این بازار تا یک سال دیگر به اتمام می‌رسد.

«قوت جوره یوف»، معاون بازار مشترک افغان-ازبیک می‌گوید: «این طرح برای گسترش روابط تجاری و ایجاد شغل برای افغانستانی‌ها و مردم ازبکستان ایجاد شده است.»

به گفته وی، در این بازار در کنار تاجران ازبیک، تاجران افغانستانی نیز می‌توانند کارها و فعالیت‌های‌شان را آغاز کنند.

او در ادامه عنوان کرد: «ما تعهد داریم که به‌زودی بخش‌های باقی‌ماندۀ این بازار را تکمیل کنیم.»

همچنین آقای جوره یوف گفت: «در این بازار بیش از چهار هزار دکان، مراکز صحی، رستورانت‌ها و مهمان‌خانه‌ها ساخته می‌شود، شهروندان افغان می‌توانند به مدت ده روز بدون دریافت ویزه از این بازار خرید کنند.»

با این حال، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ هم می‌گویند که ایجاد این بازار می‌تواند زمینۀ به نمایش گذاشتن تولیدات داخلی کشور و گسترش فعالیت‌های اقتصادی تاجران را فراهم سازد.

اسدالله اسدی، سرپرست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری بلخ ابراز کرد که تقاضای افغان‌ها منحیث یک کشوری که در آستانۀ رشد اقتصادی قرار دارد، این است که سهولیت و کرایۀ‌ی کمتر اخذ شود تا در ابتدا بتوانند مفاد خوبتر بدست بیاورند.

قابل یادآوری است که این بازار برای گسترش روابط اقتصادی میان افغانستان – ازبکستان و به‌منظور فراهم‌سازی فرصت‌های تجاری برای تاجران افغانستانی در خط مرزی میان دو کشور ایجاد شده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.