راه‌های نسبتا مسدود، قیمت مواد غذایی در غور را افزایش داده است

ولایت غور از ولایت‌های سرد کشور است که هر ساله با آمدن زمستان دچار چالش کمبود مواد غذایی، سوختی و دارویی می‌شود.

این چالش بیشتر بخاطری نبود سرمایه گذاری کافی در این ولایت جهت ذخیره سازی مواد غذایی برای فصل‌های سرد و همچنین دسترسی نداشتن مردم به کشت و زراعت با محصول زیاد می‌باشد.

بیشتر مردم غور با روش‌های سنتی و عنعنوی به کشت محصولات شان می‌پردازند و با این وجود در سایه ناامنی و عدم برداشت حاصلات قابل قبول، نمی‌توانند مواد غذایی کافی برای زمستان ذخیره کنند.
هر ساله با شروع زمستان و بند شدن مسیر‌های رفت و آمد به علت برف‌باری و حوادث طبیعی، مردم دچار چالش جدی و حتی گرسنگی می‌شوند.
امسال با وجود ناامنی بالا، کرونا هم ضربه بالایی به اقتصاد مردم کشور وارد کرد و در این میان غوری‌ها هم ضربه‌های اقتصادی بزرگی ناشی از این اپیدمی را تجربه کردند.
حالا با آمدن زمستان و سفره‌های خالی مردم غور، چالش افزایش قیمت مواد غذایی هم بر آن افزوده شده است.

منابع محلی در این ولایت با نگرانی از افزایش “بی‌حد” مواد غذایی می‌گویند در ماه‌های جاری قیمت‌ها تا دوبرابر افزایش یافته است.

عبدالبصیر قادری عضو شورای ولایتی غور در این رابطه به خبرگزاری وطن24 گفت: “در بازار‌های غور تنها یک کیسه برنج متوسط که قبلا هزار افغانی قیمت داشت حالا تا دو هزار به فروش می‌رسد و همینطور آرد و دیگر مواد غذایی هم تا نزدیک به دوبرابر افزایش قیمت یافته است.”

وی ادامه داد “با این وضعیت حتی کسانی که معاش ثابت دولتی دارند هم نمی‌توانند کفاف زندگی شان را کنند چه برسد به مردم عادی که از شدت فقر و بیکاری در وضعیت نامناسبی به سر می‌برند.”

او در اخیر هشدار از ادامه داشتن این وضعیت می‌دهد و می‌گوید “با ادامه داشتن این روند ممکن است اکثر مردم توانایی خرید مواد غذایی را نداشته باشد و فاجعه انسانی به بار آید.

در همین حال حبیب‌الله رادمنش، معاون والی غور می‌گوید: “بعد از تخریب پل کمینج و قسمت از سرک هرات – غور توسط طالبان، مشکلات جدی در بخش واردات مواد غذایی به ولایت غور به میان آمده است.”

به بیان وی قسمت بالایی مواد خوراکه از ولایت هرات به غور وارد می‌شد و حالا با نبود مسیر درست رفت و آمد، مواد غذایی در بازار‌های این ولایت اندک شده و قیمت‌ها افزایش یافته است.

رادمنش همچنین ضعف اقتصادی در بین مردم غور را از چالش‌های اصلی می‌داند و می‌افزاید در واین ولایت هیچ سکتور خصوصی وجود ندارد که در بخش ایجاد ذخیره‌گاه‌های مواد غذایی و ساخت دکان‌های عمده فروشی، سرمایه گذاری کند.

او دلیل نبود سرمایه گذار در این ولایت را ضعف اقتصادی در بین مرم عنوان می‌کند و می‌گوید “اداره محلی در این راستا اقدامات جدی انجام داده اما در جایی که تاجر و سرمایه‌گذار وجود نداشته باشد، به تنهایی گره هیچ مشکلی باز نمی‌شود.”

وی این دو چالش را از دلایل اصلی افزایش قیمت مواد غذایی در بازار‌های غور عنوان می‌کند حل این مشکلات در این بخش‌ها را با همکاری حکومت مرکزی و مردم قابل حل می‌داند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.