دونالد ترامپ به افغان‌ها توهین کرد تا پاکستان را قانع کند در کنار آمریکا بماند

دونالد ترامپ در این دیدار گفته بود که می‌توانست ظرف چند روز افغانستان را از روی نقشه کره زمین محو کند.

صالح سلجوقی، عضو پیشین مجلس نمایندگان کشور در صحبت با خبرگزاری وطن24 گفت: صحبت‌های غیرمسئولانه و توهین آمیز دونالد ترامپ در دیدار با عمران خان، برای این مطرح شد که وی می‌خواست پاکستان را متحد بزرگ آمریکا بخواند و این کشور را به ماندن در کنار ایالات متحده تشویق کند.

او می‌گوید این حرف‌های دونالد ترامپ در حالی مطرح شد که پاکستان و افغانستان در اوج تنش‌های سیاسی قرار دارند و رئیس جمهور آمریکا نیز با اشراف به این موضوع، رقیب منطقه‌ای پاکستان را در حضور عمران خان تحقیر کرده و به وی خواست بفهماند که ایالات متحده طرفدار پاکستان است.

آقای سلجوقی در ادامه اظهارات جنجالی رئیس جمهور آمریکا در حضور نخست وزیر پاکستان را غیرمسئولانه و توهین به تاریخ چندهزار ساله و پُرافتخار افغانستان و مردمش عنوان کرد.

وی اشاره کرد درست است که آمریکا در مبارزه با تروریزم همکار افغان‌ها بوده اما کنار زده شدن طالبان و فراهم سازی امنیت نسبی فعلی و تشکیل حکومت قانونی به خواست و اراده افغان‌ها صورت گرفته و ایالات متحده با تمام قدرت خود به تنهایی قادر به انجام آن نبود.

این عضو پیشین مجلس نمایندگان کشور در ادامه تأکید کرد آمریکا به هیچ عنوان این تصور را نداشته باشد که می‌تواند اختیار عام و تام افغان‌ها به دست داشته باشد بلکه باید بداند افغان‌ها خودشان سرنوشت‌شان را تعیین خواهند کرد.

آقای سلجوقی یادآوری کرد که در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا باید تمام افغان‌ها اعم از جریان‌های مخالف و موافق حکومت با دولتمردان یکصدا شده و موضعی مشترک را اتخاذ کنند و از ایالات متحده خواهان جوابگویی پیرامون صحبت‌های گستاخانه ترامپ باشند.

او تأکید کرد که آمریکا و هر کشور دیگری باید بداند صحبت‌های توهین آمیز در مورد افغانستان و ملت آن با شدیدترین واکنش‌ها روبرو خواهد بود و پیامدهای ناگواری را هم برای کسانی که این گونه حرف‌های جنجال آفرین را مطرح می‌کنند، خواهد داشت.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.