دورسوم زندانیان طالبان آزاد شدند

شورای امنیت ملی گفته که سومین گروه از زندانیان طالبان از زندان بگرام آزاد شده‌ است.

شورای امنیت ملی صبح امروز یک‌شنبه (24 حمل) با پخش تصاویری از سومین دور رهایی زندانیان طالبان گفته که آنان بر بنیاد فرمان قبلی رییس جمهور غنی با در نظر داشت وضعیت صحی، سن و مدت مجازات باقی‌مانده، دیروز از بند رها شدند.

این شورا گفته که این زندانیان طالبان، به‌عنوان بخشی از تلاش‌ها برای صلح و مهار ویروس کرونا، آزاد شدند.

هرچند شورای امنیت ملی ارقام زندانیان طالبانی را که دیروز رها کرده تذکر نداده است؛ اما این شورا پیش از این گفته که صد صد زندانی طالبان را مرحله به مرحله از بند رها خواهد کرد.

در دو دور گذشته 200 زندانی طالبان از رند رها شده و با رهایی صد زندانی دیگر شمار زندانیان رها شده طالبان به 300 نفر می‌رسد.

پیش از این، شورای امنیت ملی گفته که این زندانیان پس از بایمتریک و گرفتن تضمین و یاد کردن قسم، مطابق به فرمان قبلی رییس جمهور غنی رها شده‌اند.

اما؛ طالبان مسلح پس از دو دور رهایی زندانیان این گروه گفت که رهایی زندانیان این گروه مطابق شرایط تعریف شده و نظارت هیات تخنیکی این گروه نبوده و به همین خاطر برای طالبان قابل قبول نیست.

دولت افغانستان پیش از این گفته که رهایی زندانیان طالبان مشروط به کاهش خشونت از سوی این گروه و مرحله به مرحله انجام خواهد شد.

مطابق توافقنامه صلح امریکا و طالبان، قرار است 5 هزار زندانی طالبان و یک هزار زندانی حکومت به منظور آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی رها شوند؛ اما دولت افغانستان تاکید دارد که رهایی زندانیان طالبان جز روند گفتگوهای بین الافغانی خواهد بود.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.