دفتر توسعه سازمان ملل متحد از آغاز پروژه تولید برق خورشیدی در افغانستان خبر داد

سازمان ملل اعلام کرد که برای جبران کمبود برق در افغانستان پروژه تولید برق خورشیدی را آغاز کرده است.

به گزارش خبرگزاری وطن24، دفتر توسعه سازمان ملل می‌گوید که برق وارداتی تنها 40 درصد تقاضای شهروندان افغانستان را تامین می‌کند و این کشور با چالش جدی دسترسی به برق مواجه است.

این دفتر با انتشار گزارشی گفته که کمبود برق در افغانستان در زمستان بیشتر می‌شود و بخش برق با چالش‌های عمده‌ای مانند دسترسی محدود به انرژی مواجه می‌شود.

در گزارش اضافه شده که این چالش‌ها تأثیرات منفی بر ارایه خدمات ضروری مانند امکانات صحی، آموزشی، کمک‌های بشردوستانه، توسعه و بهبود اقتصادی دارد.

در گزارش تاکید شده که برق شفاخانه‌های ولایتی روزانه پنج تا شش ساعت خاموش می‌شود و این موضوع برخی از روزها به‌خصوص در فصل زمستان تا 12 ساعت به طول می‌انجامد که استفاده از ژنراتورهای بزرگ پرهزینه و مضر از نظر ‌محیط زیستی را ضروری می‌کند.

بر اساس گزارش، تولید برق داخلی افغانستان برای تامین نیازهای انرژی آن ناکافی است؛ زیرا این کشور بیشتر به سوخت‌های فسیلی و ژنراتورها متکی است که ناکارآمد و ناپایدار هستند. در نتیجه، این کشور به شدت به برق وارداتی از کشورهای همسایه مانند آسیای میانه و ایران وابسته است که بیش از 75 درصد برق آن را تامین می‌کند.

دفتر توسعه سازمان ملل گفته که برای مقابله با چالش انرژی در افغانستان، اجرای پروژه تولید برق خورشیدی را آغاز کرده‌است.

این دفتر یاد آور شده که سیستم‌های برق خورشیدی منبع تغذیه بی‌وقفه انرژی را تضمین می‌کنند و ارایه خدمات بهتر در بخش‌های مراقبت‌های صحی و آموزش را امکان‌پذیر می‌کنند.

منبع خبرگزاری وطن24
خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.