دستگیری فرد متخلف سایبری در ولایت فراه

مسئولان امنیتی در ولایت فراه می‌گویند در اقدام کم‌سابقه یک تن به ظن جرایم سایبری در این ولایت بازداشت شده است.

فاروق حضرتی، سخنگوی پولیس فراه سایت خبری وطن24 گفت: “این فرد با استفاده از چهار آدرس مجازی فیسبوک و پخش و نشر خبرهای عاری از حقیقت در صدد توهین و تحقیر رجال‌های دولتی در این ولایت بود که روز گذشته (دو شنبه، 10 جوزا) در یک اقدام بی‌سابقه بازداشت شد.”

به بیان وی فرد بازداشت شده با استفاده از این آدرس‌ها و نشر اخبار کذب و جعلی در صدد تخریب شخصیت و جایگاه مقامات دولتی و بزرگان این ولایت بوده است.

حضرتی می‌گوید پولیس فراه در تلاش است با اینگونه افراد برخورد جدی کند و از پخش و نشر خبرهای کذب هم جلوگیری کند.

با این حال، این اقدام پولیس فراه در نوعی خود کم‌سابقه می‌باشد.

تا کنون کمتر افرادی با هویت‌های جعلی مجازی در افغانستان که به نشر و پخش خبرهای کذب می‌پردازند دستگیر و یا مورد پیگرد قانونی گرفته شده‌اند.

فعالان رسانه‌ای این وضعیت را ناشی از آزادی بیش ‌از حد شبکه‌های اجتماعی در افغانستان و عدم نظارت مناسب دولت عنوان کرده‌اند.

حفیظ‌الله نورزاد، خبرنگار در ولایت فراه در صحبت با خبرگزاری جمهور می‌گوید: در حال حاضر فضای مجازی در افغانستان تقریبا تبدیل به پخش و نشر مطالب غیر واقعی و جایگاهی شده که هر کسی از هر طریقی دست به تخریب و تحریف حقیقت می‌زند.

به گفته نورزاد نظارت دولت از رسانه‌های غیر رسمی مجازی (فیک نیوز) و تحت پیگرد قرار دادن افراد که اقدام به نشر و پخش مطالب عاری از حقیقت می‌زنند، می‌تواند روحیه کار خبرنگاری و واقعیت نگاری را در کشور افزایش دهد.

او همچنین در ادامه اضافه می‌کند دوام روند بازداشت و شناسایی افراد متخلف سایبری در فراه می‌تواند در کناری شناسایی افراد متخلف، باعث افزایش اعتماد بین نهادهای دولتی و فعالان رسانه‌ای و مدنی شود.

وی از نهادهای امنیتی می‌خواهد در این زمینه به طور دوام‌دار فعالیت کند و جلوی رشد فعالیت‌های مخربانه و افراد که دست به پخش و نشر شایعه می‌زنند را در این ولایت بگیرند.

همچنین کاربران فعال رسانه‌ای در افغانستان و به خصوص خبرنگاران بارها از موجودیت صفحات غیررسمی که دست به پخش و نشر مطالب غیر واقعی و تخریب‌آمیز می‌زنند، شکایت کرده‌اند.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.