در فرار بیماران کرونا در هرات، شماری از پزشکان نقش داشته‌اند/فاجعه درمانی در هرات

عصر روز گذشته 38 تن از افراد مشکوک و مبتلا به ویروس کرونا از شفاخانه اختصاصی این بیماری واقع در منطقه شیدایی ولسوالی کرخ پا به فرار گذاشتند.

این رویداد در حالی صورت می‌گیرد که قبل از این حادثه موجی از نگرانی در میان مردم ولایت هرات نسبت به شیوع این ویروس وجود داشت و حالا با این اتفاق افزایش یافته است.

تیم حقیقت یاب خبرگزاری وطن24 بلافاصله پس از اطلاع از این حادثه به محل رویداد حاضر و به یک سری حقایق دست یافته است.

اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که این رویداد ناشی از یک تبانی و سازگاری برخی از نیروهای پزشکی و امنیت داخلی شفاخانه شکل گرفته است.

در مطلبی که اداره صحت عامه هرات پس از این حادثه ارائه کرده، این آمده که افراد فراری با استفاده از “قوه قهرآمیز” موفق به فرار شده‌اند ولی یافته‌های خبرگزاری جمهور نشان می‌دهد که هیچ گونه آثار لت و کوب بر جان محافظان بخش قرنطینه و یا شکستن درب و پنجره‌ها در این مرکز وجود ندارد.

از جانبی هم یافته‌ها نشان می‌دهد نیروهای حوزه پانزدهم امنیتی که مسئولیت حفظ امنیت شفاخانه اختصاصی کرونا را بر عهده داشته‌اند، در وقت فرار بیماران در آنجا نبوده‌اند.

همچنین محافظان امنیتی داخل این مرکز در حین فرار بیماران، حتی کمترین واکنشی را هم نشان نداده‌اند.

تیم حقیقت یاب خبرگزاری وطن24 در ادامه به این اشاره دارد که در میان افراد فراری، دو زن وجود داشته که طبیعتا نمی‌توانستند با سرعت بالایی پا به فرار بگذارند و این قضیه نشان می‌دهد این افراد با آسودگی خاطر و به راحتی محل را ترک کرده‌اند.

نکته دیگر به دست آمده حاکی از این است که این بیماران به صورت کامل پیش از این حادثه در قرنطینه نبوده‌اند.

به عنوان مثال منابع این گزارش می‌گویند افرادی که زیر نام قرنطینه در این مرکز نگه داری می‌شدند، به راحتی و در کنار یکدیگر در هر زمانی که تمایل داشتند، در صحن شفاخانه گشت و گذار میکرده‌اند.

با این وجود ریاست صحت عامه هرات، فرار این افراد را به دوش نیروهای پولیس و کمکاری آنان می‌اندازد و در مقابل ارگان پولیس، ادعای فرار را رد و این رویداد را ناشی از همکاری داکتران با همراهان بیماران عنوان می‌کنند.

یک منبع پولیس به خبرگزاری وطن24 گفته است که این رویداد در ابتدا با همکاری تعدادی از پزشکان صورت گرفت و پس از رهایی دادن افراد تحت قرنطینه، با مخالفت و حتی تنش دیگر پزشکان روبرو شده و درنهایت برای بدنام نساختن خود، ادعای فرار را مطرح کرده‌اند.

رئیس صحت عامه هرات در این موارد حاضر به پاسخگویی نشده است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.