در شش ماه اول سال جاری میلادی 1282 غیر نظامی در درگیری‌ها کشته شدند

در گزارش تازۀ سازمان ملل که امروز (دوشنبه، ۰۶ اسد) پخش شده‌است، آمده‌است که در نیمۀ نخست سال ۲۰۲۰ میلادی، ۱۲۸۲ تن در خشونت‌ها در افغانستان جان باخته‌اند و ۲۱۷۶ تن دیگر، زخم برداشته‌اند.

در گزارش یوناما آمده‌است که در کُل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان از سوی عناصر مخالف دولت صورت گرفته‌است که از این میان، طالبان مسؤول کشته شدن ۵۸۰ تن و زخمی شدن ۸۹۳ تن دیگر، استند.

گزارش می افزاید که در حالیکه آمار تلفات غیرنظامیان در مقایسه با شش ماه نخست ۲۰۱۹، کاهش ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد، جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان برای غیرنظامیان، باقی مانده‌است

در ادامۀ گزارش آمده‌است که در آمار تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان و نیروهای امنیتی افغان، کاهشی به میان نیامده‌است.

بر بنیاد این گزارش، هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان یا یوناما، علت عمدۀ کاهش تلفات غیرنظامیان را کاهش در عملیات‌های نیروهای خارجی و گروه داعش، گفته‌است.

دیبرا الینز، نمایندۀ ویژۀ دبیر کُل سازمان ملل در افغانستان در این گزارش گفته‌است: “در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفتگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوامدار هر روز به غیرنظامیان آسیب وحشتناکی وارد می‌کند.”

او افزود: “من از همه طرف‌های درگیر می‎خواهم که دربارۀ رویدادهای وحشتناک و آسیب‌هایی که آنها به مردم افغانستان سبب می‌شوند و در این گزارش مستند سازی شده‌است، تامل کنند تا برای توقف کشتار، تصمیم قاطع بگیرند و به میز مذاکره حاضر شوند.”

یوناما افزایش نگران کنندۀ در شمار تلفات غیرنظامیان از سوی طالبان در نتیجۀ “انفجار مواد منفجره و همچنان اختطاف‌هایی که منجر به بدرفتاری و اعدام‌های صحرایی شده را، ثبت کرده‌است.

در این گزارش آمده‌است که در کُل ۵۸ درصد تلفات غیرنظامیان از سوی عناصر مخالف دولت صورت گرفته‌است که طالبان مسؤول ۱۴۷۳مورد تلفات (۵۸۰ کشته و ۸۹۳ زخمی) استند که ۴۳ درصد از کُل تلفات غیرنظامیان از روز نخست جنوری تا ۳۰ جون۲۰۲۰ را، می‌سازد.

همچنان تلفات غیرنظامیان که به نیروهای امنیتی داده شده، ۹ درصد افزایش یافته‏است.

این افزایش عمدتأ به علت حملات هوایی و استفاده از شلیک‎های غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی، گفته شده‌است.

 

در این گزارش، نیروهای امنیتی، مسؤول ۲۳ درصد از کُل تلفات غیرنظامیان در نیمۀ نخست سال روان میلادی می‌باشد که ۷۸۹ مورد تلفات (۲۸۱ کشته و ۵۰۸ زخمی) بوده‌است.

در گزارش گفته شده‌است که نیروهای طرفدار دولت همچنان مسؤول بیشترین مرگ اطفال هستند.

یوناما هیچ تلفات غیرنظامیان را که به نیروهای خارجی در نتیجۀ درگیری‎ها، ثبت نکرده‌‌است.

همچنان، درگیری‌های زمینی عامل اصلی تلفات غیرنظامیان باقی مانده گفته شده‌‎است.

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.