درمسیر رشد؛ ایجاد مرکز جدید تجاری برای بانوان در هرات

در قلب شهر هرات، در میان شلوغی‌هایی که تا دیروز ردپایی از تجارت زنان نبود، حالا گروهی از بانوان هرات همت کرده و مارکت مخصوص خود شان را بنیان گذاری کرده‌اند.

هر کدام این زنان با سرمایه‌های ولو اندک ولی برای هدف و چشم‌انداز بزرگ به این مارکت آمده و آغاز به کار کرده است.

مسئولان اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب می‌گویند که آنان در همکاری با نهادهای حکومتی تا کنون قدم‌های خوبی را برای رشد تجارت زنان برداشته اند.

به گزارش خبرگزاری وطن24، نرکس هاشمی، رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان زون غرب در مورد افتتاح مرکز جدید تجاری برای شماری از زنان در هرات گفت: «ما برای رونق بخشیدن به کار و بار زنان، مارکت پرنس را به مدت شش ماه در اختیار آن‌ها به صورت رایگان قرار دادیم. هدف اصلی کسب تجربه در این شش ماه است تا درصورت رشد زنان در حوزه خرید و فروش، بتوانیم گام‌های بهتری برداریم.»

او هم‌چنین علاوه کرد که در چند روز که مارکت ویژه زنان در شهر هرات افتتاح شده، استقبال مردم و مخصوصا بانوان از آن قابل توجه بوده است.

برخی بانوان برای اولین بار است که به چنین مرکز با موقعیت مهم شروع به خرید و فروش می‌کنند و برای برخی هم کار تجارت تازگی ندارد.

صابره احمدی، یک تن از بانوانی تجارت پیشه‌ در مرکز تازه تاسیس «پرنس» است که شغل خرید و فروش را از روستایش آغاز کرده است.

می‌گوید: «سه سال قبل در روستا دکان‌داری را شروع کردم و مشتری‌هایم هم عمدتا همسایه‌ها و مردم اطرافم بودند. کم‌کم اما وقتی به شهر مهاجرت کردیم، به کارهای بزرگ‌تر فکر کردم و با تلاش زیاد، امروز در این‌جا وسط شهر دکان با سرمایه‌ای شخصی خودم باز کردم.»

این روند برای خانم احمدی که بیشتر اجناس زنانه می‌فروشد آغاز برای فعایت‌های بزرگتر است.

هدف او این است تا روزی بتواند تمامی اجناس دکان‌اش را از ولایت‌ها و حتی کشورهای خارجی وارد کند؛ روند که قدم‌هایی کوچک اما ثابت می‌تواند آن‌را محقق کند.

محدثه جعفری، بانوی دیگریست که افتتاح مرکز تجاری «پرنس» برای او آغاز فعالیت‌های تجاری به شمار می‌‍رود.

عنوان او برای کسب و کار جدیدش «کلبۀ مهربانو» است.

خانم جعفری در کلبۀ مهربانو دست به ابتکار زده علاوه بر فروش اجناس مختص زنان، گوشه‌ای را به کتاب اختصاص داده است.

قفسه‌ی کتاب را به بهانه‌ای حمایت از زنان و فراهم کردن محیط ارزشی ایجاد کرده، در شرایط که شمار قابل توجه از دختران مکتب رفته نمی‌توانند.

می‌گوید: «هدفم از اختصاص دادن یک گوشه‌ای از کلبه مهربانو به کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه و مشاوره رایگان به کسانی است که به کتاب خوانی آغاز می‌کند؛ امانت هم می‌دهم در بدل مطالعه کامل یک کتاب.»

او هم‌چنین علاوه می‌کند که مرکز جدید بانوان برای زنان سهولت‌هایی خوبی به میان آورده تا بتوانند آزادانه خرید کنند و حتی دختران که مکتب رفته نمی‌توانند با رجوع به این مرکز و مواجه شدن با محیط متفاوت، شادابی گذشته‌ی شان را به دست آورند.

این همه درحالی است که فعالیت‌های زنان هرات در یک سال گذشته چشم‌گیر بوده است.

اعضای اتاق تجارت زنان بالغ بر 400 نفر شده و دوره‌های مختلف آموزشی هم برای آنان برگزار شده است.

در این دوره‌ها از شماری از زنان حمایت‌های مالی هم صورت گرفته است.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.