دانشجویان دانشگاه هرات خواستار حل چالش کمبود استاد هستند

دانشجویان دانشگاه هرات هم‌زمان با سفر سرپرست وزارت تحصیلات عالی به این ولایت از کمبود استاد در این دانشگاه شکایت داشته و خواهان رفع این معضل هستند.

به باور دانشجویان دانشگاه هرات، با تحولات سیاسی به میان آمده در افغانستان برخی کدرهای برجسته علمی کشور را ترک کرده و به جای آنان افراد غیر تخصصی جابه‌جا شده‌اند.

روند که در دراز مدت می‌تواند چالش جدی بر موقعیت علمی دانشگاه هرات داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری وطن24، بصیر میرزایی، دانشجوی اداره عامه دانشگاه هرات می‌گوید: «اساتید برجسته بیشتر کشور را ترک کردند و این موضوع باعث شده میزان کیفیت تدریس هم پایین باشد.»

وی علاوه می‌کند که در حال حاضر در برخی دانشکده‌ها اساتید تکمیل شده اما اساتید جدید تجربه تدریس ندارند و برخی‌های شان هم به لحاظ علمی ضعیف اند.

رحمت‌الله، دانشجوی دیگر دانشگاه هرات است.

او می‌گوید که کیفیت تدریس همانند گذشته نمانده است و اساتید بی‌تجربه رضایت دانشجویان را به دست آورده نمی‌توانند.

عزیزالرحمن نیازی، استاد در دانشگاه هرات هم با تائید کمبود استاد در این مرکز علمی تاکید می‌کند که پرکردن جای اساید که تدریس را ترک کردند، کار سخت و زمان‌بر است.

او اضافه می‌کند که امارت اسلامی تلاش کند با جلب رضایت نیروهای علمی خارج شده از کشور، آنان را دوباره برای تدریس به دانشگاه برگرداند.

این روند از نظر آقای نیازی می‌تواند در جلوگیری از اُفت علمی دانشگاه هرات کمک بزرگی کند.

با این حال، مولوی ندا محمد ندیم، سرپرست وزات تحصیلات در جلسه‌ای مشترک با روئسای دانشگاه‌های حوزه غرب، چالش کمبود آموزگار را تائید می‌کند.

او می‌گوید هدف وزارت تحجصیلات عالی این است تا در دراز مدت چالش‌های سر راه تحصیلات عالی در کشور به صورت ریشه‌ای حل شود.

وی تاکید می‌کند که مشکلات را از زبان استادان دانشگاه‌های کشور می‌شنود و برای رفع آن تلاش می‌کند. وی هدف از سفرش به هرات را هم شنیدن خواسته‌ها و بررسی مشکلات دانشگاه عنوان کرده است.

مولوی نوراحمد اسلام‌جار، والی هرات هم در نشست روز گذشته گفت: «باید فرق بین دانشگاهی و غیر دانشگاهی در کشور نباشد و همه برای پیشرفت و تعالی افغانستان مشترکا تلاش کنند.»

وی افزود باید نسل امروز افغانستان نیازمندی‌های داخلی کشور را با فراگیری علم و دانش برطرف کند.

این گفته‌ها درحالی مطرح می‌شود که قبل از این هم سرپرست وزارت تحصیلات عالی گفته بود تلاش دارد فاصله بین مدرسه و دانشگاه را از بین ببرد.

 

 

خبرهای مرتبط

نظرات بسته شده است.